Influencer worden

Hoe word ik een influencer?

Ben jij actief op social media, maar wil je daar veel meer uithalen? Wil je inspireren en informeren door middel van mooie plaatjes en steengoede teksten? En wil jij écht het verschil maken voor je doelgroep? Een voorbeeld zijn en aan het hoofd van een community staan? Dan ben jij vast in de wieg gelegd om influencer te worden.

 

Wat is een influencer?

Een influencer beïnvloedt een gekozen doelgroep op basis van kennis, autoriteit of positie. Dat beïnvloeden kan op verschillende manieren: je kunt een gedragsverandering teweegbrengen, een andere manier van denken aanleren, maar je kunt ook producten of diensten aanprijzen.

Veel influencers zijn bekende sterren met een grote following, maar dat is absoluut niet persé nodig. Massa is echt niet altijd kassa! Jij, als kleine zelfstandige, kan net zo goed een grote invloed hebben op de mensen die je om je heen verzamelt. Een micro-influencer met een kleine, maar betrokken achterban, kan zelfs meer teweegbrengen dan een ‘grote jongen’. Het gaat erom dat je de juiste boodschap brengt aan de juiste mensen, die daarvoor open staan. En als je goed bent, kun je er echt van leven.

 

Wat doet een influencer?

Als je de posts op social media bekijkt, lijkt het net alsof influencers altijd op reis zijn, iedere avond uiteten, de beste festivals bezoeken en iedere dag nieuwe kleding kopen. Ze leiden een luizenleventje. Wrong!

Een groot deel van de tijd is een influencer bezig met contacten opdoen en samenwerkingen uitdenken. Maar de meeste tijd gaat toch echt zitten in het creëren van de allerbeste content. Want zonder die goede posts, heb je geen volgers en dus geen invloed.

Het opbouwen van een community met een eigen touch, zodat je niet op alle anderen lijkt, is echt heel veel werk. Er zijn een paar dingen die alle goede influencers hetzelfde doen en daar kun jij van leren:

 

Zo word je een succesvolle influencer:
  • Kies een niche.
    Jij bent er niet voor iedereen, maar alleen voor die ene bepaalde groep mensen. Hou die altijd goed voor ogen bij het creëren van content. Want hoe dichter jij ze op de huid zit, hoe beter jouw boodschap bij hen resoneert. Een niche kan bijvoorbeeld zijn: eenoudergezinnen, wijnliefhebbers van 40+, festivalbezoekers, fashion voor twintigers, vrouwen met een moestuin of jongeren die bijna afstuderen. Hoe beter jij weet wie je doelgroep is, hoe gemakkelijker het wordt om content te creëren.
  • Maak contact.
    Nadat jij een post hebt geplaatst, begint het echte werk pas. Dit is namelijk het moment om in gesprek te gaan met je achterban. Deel je post op verschillende kanalen en reageer op comments. Toon interesse in je publiek en beantwoord hun vragen. Dit maakt het verschil! Het maakt jou als influencer zichtbaar en benaderbaar, waardoor je snel nieuwe volgers aantrekt.
  • Maar het allerbelangrijkste is je content. Die moet gewoon echt on fleek zijn. Met een duidelijke strategie, die je met je opdrachtgever uitgedacht hebt, kom je al een heel eind. Maar de uiteindelijke invulling is natuurlijk aan jou. Je zult echt heel vaak moeten posten en steeds weer met een goed verhaal. Eén of twee keer per dag is echt heel normaal. En dit punt is voor de meeste mensen een struikelblok.

 

Dit kun je posten:

Ik snap dat je niet iedere dag boordevol inspiratie zit en daarom heb ik je geholpen. Ik ontwikkelde een social media kit met 180 kant-en-klare posts. Deze templates, die jij in een wip hebt gepersonaliseerd, helpen jou de wereld te veroveren als influencer. Download ze hier! SOCIAL MEDIA KIT VOOR INFLUENCERS

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top