nationale social media onderzoek 2023

Dit zijn de belangrijkste conclusies van het Nationale Social Media Onderzoek 2023 van Newcom

Ieder jaar zit ik er toch weer een beetje op te wachten: het Nationale Social Media onderzoek dat Newcom doet naar het gebruik van social media in Nederland. Waarom dit zo interessant is? Het geeft je inzicht in de trends en het gebruik van social media. Maar nog belangrijker zijn de verwachtingen voor de komende jaren. Hier wil jij zeker van op de hoogte zijn, zodat jij met je bedrijf mee kunt blijven doen op alle relevante platforms.

De conclusies van het nationale social media onderzoek 2023 op een rijtje:

 

Facebook en Twitter hebben hun beste tijd gehad

Richt jij je voornamelijk op Facebook met je sociale kanalen? Dan wordt het nu echt tijd om verder te kijken. Facebook verliest met name veel gebruikers tot 30 jaar. Als reden wordt vaak genoemd dat andere sociale kanalen leuker zijn en dat er op Facebook geen interessante mensen meer zijn.

Als je deze doelgroep toch wil blijven bereiken kun je naast Facebook het best gaan posten op TikTok en Instagram. Hier vind je ze wel!

 

TikTok en Snapchat blijven erg populair

Het is natuurlijk altijd even afwachten wat nieuwe sociale platformen gaan brengen. Is het vernieuwd? Gebruiksvriendelijk? Een waardevolle toevoeging? TikTok en Snapchat hebben hun bestaansrecht inmiddels wel bewezen. Dit zijn blijvertjes en zeker de moeite waard om op te nemen in je contentstrategie. Wil je jongeren bereiken? Dan moet je zéker een TikTok account aanmaken, want hier ligt (naast Snapchat) hun dagelijkse focus.

 

De grootste nieuwe binnenkomer: BeReal

BeReal is de jongste aanwinst in het social media landschap. Het wordt erg goed ontvangen door met name tieners. Zo gaat dat vaak: zij zijn de early adopters, de eersten die iets nieuws willen proberen. Benieuwd hoe BeReal volgend jaar uit het onderzoek komt!

 

Onder 40-plussers groeit het social media gebruik

Het lijkt nu net alsof social media alleen maar om tieners en jongeren draaien, maar niets is minder waar! De groep mensen van boven de 40 jaar is méér verschillende social media platforms gaan gebruiken. Gemiddeld genomen hebben mensen tussen de 40 en 64 jaar nu een account bij 4 verschillende platforms. Dat is waardevolle informatie voor marketeers, maar ook voor jou!

 

We besteden opnieuw meer tijd aan social media

In het afgelopen jaar spendeerden we met zijn allen gemiddeld 114 minuten per dag aan scrollen, lezen, kijken op de sociale kanalen. Dat is bijna twee uur per dag! In die twee uur staan we volop open voor invloeden van buitenaf. Laten we ons meenemen in andere werelden en ontdekken we nieuwe plaatsen, mensen en producten. Zo kun jij ook ontdekt worden!

Word ook zichtbaar op TikTok

De belangrijkste les die ondernemers kunnen trekken uit het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom, is dat stilstaan geen optie (meer) is. Wil je zichtbaar blijven voor je doelgroep? Dan moet je zorgen dat je bent waar zij zijn. In veel gevallen betekent dat: actief worden op TikTok. Dat voelt misschien als een enorme drempel. Een flinke stap buiten je comfortzone. Maar we weten allemaal: juist daar ligt je groei.

 

TikTok inzetten voor je bedrijf? Ik help je!

Ik snap echt dat je niet meteen staat te juichen, maar niet meedoen is eigenlijk geen optie meer. Daarom besloot ik juist voor jou en andere like minded ondernemers een starterscursus TikTok te maken. In een superduidelijke masterclass maak ik jou snel wegwijs op dit platform. Hoe werkt de app? Hoe maak je content zonder stomme dansjes? Welke strategie past bij TikTok? Op al deze vragen krijg je antwoord. Daarnaast geef ik je heel veel contentideeën, verdeeld over vier verschillende thema’s. Plus: laat je inspireren door de succesverhalen die ik voor je verzamelde.

Volgend jaar, als de nieuwe cijfers bekend worden gemaakt in het nationale social media onderzoek, kun jij zeggen: ik was erbij! Help mij met TikTok!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll to Top