Facebook Advertising: Een introductie

“Mijn klant zit toch niet op Facebook.” – Fout! En met Facebook advertising ga jij ze bereiken.

In Nederland zijn er 10,4 miljoen actieve gebruikers op Facebook. 7,5 miljoen gebruiken het dagelijks en gemiddeld besteden die gebruikers er 40 minuten per sessie op. Dikke vette kans dat ook
jouw klant zich laat verleiden door Social Media.

Hoe je als bedrijf Social Media kanalen vóór je kan laten werken? Te beginnen met Facebook advertising. Hét kanaal om niet alleen consumenten maar ook bedrijven, ZZP’ers en MKB’ers te bereiken.

Om van start te gaan binnen je eigen Facebook advertising account ga je naar business.facebook.com. De
kans is groot dat deze omgeving nieuw voor je is, maar geloof me: business.facebook.com is je nieuwe beste
vriend.

De functies lijken overweldigend, maar neem de tijd om het op je gemak te ontdekken. Begin met je eigen bedrijfsinstellingen en koppel een betaalmethode. Want helaas, Facebook advertising is niet
gratis.

 

Facebook advertising advertentiebeheer functies

Als je account is ingesteld en je klikt op het menu links bovenin dan zie je het volgende:

Facebook advertising

De belangrijkste functies vallen onder ‘Maken en beheren’ – ‘Meten en rapporteren’ – ‘Middelen’.

Voor nu bespreken we de belangrijkste functies onder ‘Maken en beheren’, de eerste stappen binnen Facebook advertising.

In Bedrijfsmanager kun je de eigen gegevens zien. Ook kun je hier een andere gebruiker rechten geven om binnen het advertentieaccount te kunnen werken. Als ik voor mijn
klanten een kijkje neem binnen hun advertentieaccount, dan is dit de plek waar ze mij de rechten daarvoor geven. Je kunt de rechte zo beperkt of uitgebreid instellen als je zelf wilt. Van
enkel bekijken tot het beheren van de financiën.

Advertentiebeheer is waar alle lopende en voorbije campagnes te zien zijn. Hier start je nieuwe campagnes op en bekijk je de resultaten van lopende advertenties op Facebook.

Paginaberichten zijn een overzicht van je reeds geplaatste organische berichten. Wat is organisch? Berichten die je post zonder ervoor te betalen. De tegenhanger van organisch is cpc.

 

Facebook advertising: Advertenties en campagnes beheren
Advertentiebeheer Facebook
Facebook advertising start in Facebook advertentiebeheer

Hierboven zie je een overzicht van de functie advertentiebeheer. In verband met privacy heb ik een aantal zaken
verwijderd, maar het totaalplaatje is goed te zien. Links staan de campagne namen gevolgd door de status van de campagne. Het bereik, de kosten per resultaat
en het uitgegeven bedrag. Ook de einddatum en het aantal gebruikers dat actie heeft ondernomen. Onder actie wordt verstaan het klikken, reageren, liken of delen van de post.

Zoals je ziet weet Facebook zelfs hoeveel aankopen er op deze website hebben plaatsgevonden. Ook de waarde van die aankopen (of conversies) en de kosten per aankoop.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll naar boven
Scroll naar top