Deze termen moét je kennen voordat je gaat adverteren op Social Media.

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1524314810661{margin-bottom: 0px !important;}”]

Online Facebook adverteren, LinkedIn adverteren, Instagram adverteren, Twitter adverteren, YouTube adverteren of Google adverteren? Deze termen moét je kennen!

De online zichtbaarheid van je bedrijf vergroten is makkelijker dan je denkt. Of je nu via Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube of Google AdWords je doelgroep wilt bereiken; Deze woordenlijst
gaat jou op weg helpen in de wereld van online marketing.

Hoewel ieder platform doorgaans zijn eigen advertentie systeem heeft, sommige woorden en afkortingen kom je overal tegen. Iedere marketeer weet wat ze betekenen en vooral hoe ze de resultaten van
je campagne kunnen beoordelen.

Om zelf meer inzicht te krijgen in je online prestaties kun je de volgende termenlijst uit je hoofd leren.

Facebook adverteren

De onderdelen van je online (Facebook) advertentie

Facebook Advertentiemateriaal

Het materiaal waarmee je een advertentie opbouwt. Denk aan foto’s, tekst, video en links. Vergeet die links niet te voorzien van de juiste UTM tags.

Plaatsing op Facebook en daarbuiten

Waar wil je de advertentie vertonen? Ieder platform heeft daar meerdere keuzes in. Wil je in de tijdlijn van een gebruiker verschijnen of als suggestie bij een video getoond worden? Met plaatsing
geef je aan waar jouw advertentiemateriaal te zien is.

Doelgroep

Wie wil je bereiken? Na een flinke brainstorm sessie weet jij precies wie je ideale klant is. Die klant kun je vervolgens heel specifiek aanspreken op de plek waar hij zich het meest bevindt.
Onderdelen van je doelgroep bepaling zijn bijvoorbeeld: Leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, functie, interesses en woonplaats. De specificaties zijn eindeloos te noemen, bedenk dus goed wie
jouw ideale klant is.

Planning

Welke periode wil je dat jouw advertentie zichtbaar is? Dit kun je af laten hangen van je budget of van de periode waarin bijvoorbeeld een aanbieding beschikbaar is. Om een goed beeld van de
prestaties te krijgen is het aan te raden een periode in hele weken of hele (kalender) maanden te hanteren.

Budget

Wat wil je maximaal uitgeven aan Facebook adverteren? Hoeveel is het je waard dat de doelgroep die je bereikt jouw advertentie te zien krijgt? Een budget kun je meestal per dag of per looptijd instellen. Stel je budget
goed in zodat je achteraf niet voor verassingen komt te staan.

Bod / Biedingen

Bijna ieder platform werkt met biedingen. Dit betekent dat jij achter de schermen automatisch een bod doet op de beschikbare advertentieruimte. Let wel: Er zijn andere kapers op de kust. Andere
adverteerders die op de zelfde plek hun advertentie aan ongeveer dezelfde doelgroep willen tonen doen ook een bod. Het hoogste bod wint. Zorg er dus voor dat je bod hoog genoeg is om te
concurreren, maar niet zo hoog dat je teveel betaald voor een klik of view.

Facebook adverteren: Je campagne inrichten

Facebook Advertentiedoel

Het doel van je advertentie is één van de belangrijkste dingen. Als je doelgroep hem onder ogen krijgt, wat wil je dan dat ze doen? Een aantal doelen kunnen zijn:

– Meer verkeer naar je website sturen
– Meer pagina likes, volgers of interactie op Social Media teweeg brengen
– Een registratie laten voltooien op je website, zoals aanmelden voor een nieuwsbrief
– Een aankoop doen op je website / in je webshop
– Contact opnemen
– Etc. etc.

Retargeting / Remarketing bij Facebook adverteren

Je advertentie opnieuw tonen aan gebruikers die al eens eerder op je website zijn geweest. Een geweldige manier om gebruikers voor een tweede of derde keer met je merk of product te confronteren.
Met Facebook richt je dit technisch in met de Pixel en bij LinkedIn bijvoorbeeld met de Insight Tag.

Facebook adverteren: De resultaten beoordelen

Bereik / Weergaven

Het aantal mensen dat je advertentie heeft gezien.

Uniek bereik

Het aantal unieke gebruikers dat je advertentie heeft gezien.

Klik / Clicks / Klikken

Het aantal feitelijke klikken op de advertentie.

Bijvoorbeeld:

Het bereik van je advertentie kan 1.051 zijn, het unieke bereik 990 en het aantal klikken 34. De advertentie is meerdere malen aan dezelfde personen getoond (gemiddeld 1,06 keer per uniek
persoon, frequentie red.), daarvan is er 34 keer op de advertentie geklikt.

Frequentie

Hoe vaak een unieke gebruiker de advertentie te zien krijgt.

CPM (Cost Per Mille)

De kosten die je maakt per 1000 weergaven.

CPC (Cost Per Click)

De kosten die je maakt per feitelijke klik op de link in je advertentie.

Conversie / Conversiewaarde / Conversiegebeurtenis

Een conversie is de voltooiing van een waardevolle actie van de gebruiker. Voor een webshop is dit meestal het doen van een aankoop, voor een dienstverlener misschien het invullen van een
contactformulier (een lead genereren). De waarde van die conversie kun je zelf instellen. Of de gebruiker die actie inderdaad heeft uitgevoerd vanaf het platform waarop je adverteert, houd je
weer bij met de verschillende tags zoals Pixel en Insight tag.

Advertentiemateriaal: Het materiaal waarmee je een advertentie opbouwt.

Plaatsing: Waar wil je de advertentie vertonen?

Doelgroep: Wie wil je bereiken?

Planning: Welke periode wil je dat jouw advertentie zichtbaar is?

Budget: Wat wil je maximaal uitgeven?

Bod / Biedingen: Een automatisch bod doen op beschikbare advertentieruimte.

Advertentiedoel: Als je doelgroep de advertentie onder ogen krijgt, wat wil je dan dat ze doen?

Retargeting: Je advertentie tonen aan gebruikers die eerder op je website zijn geweest.

Bereik / Weergaven: Het aantal mensen dat je advertentie heeft gezien.

Uniek bereik: Het aantal unieke gebruikers die je advertentie hebben gezien.

Klik / Clicks / Klikken: Het aantal feitelijke klikken op de advertentie.

Frequentie: Hoe vaak een unieke gebruiker de advertentie te zien krijgt.

CPM (Cost Per Mille): De kosten die je maakt per 1000 weergaven.

CPC (Cost Per Click): De kosten die je maakt per feitelijke klik op de link in je advertentie.

Conversie: Een conversie is de voltooiing van een waardevolle actie van de gebruiker.

Nu heb je antwoord op de vragen: Wat is CPC? Wat is CPM? Wat zijn conversies? Welke termen moet ik kennen als ik wil Facebook adverteren? De eerste stappen naar succesvol online adverteren zijn gezet! Ga naar Facebook advertentiebeheer om aan de slag te gaan.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

2 reacties op “Deze termen moét je kennen voordat je gaat adverteren op Social Media.”

  1. Hi Laura, dank je wel voor je uitleg. Ik merk dat er ook vaak Engelse woorden gebruikt worden. Engagement is er zo 1. Kan je die misschien nog uitleggen? Oja en betrokkenheid is e rook zo 1. Vaag woord is dat. Gr. Alex

    1. Hi Alex, Bedankt voor je vraag! Engagement en betrokkenheid is eigenlijk allebei hetzelfde. Meer engagement op een post betekent niet meer of minder dan: Meer likes, reacties of deelacties. Het gaat dus om interactie, hoe meer likes/reacties een post krijgt, hoe groter je bereik en dat willen we natuurlijk bereiken! Ik hoop dat dit je vraag beantwoord? Gr. Laura

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll to Top