Facebookgroep

Facebookgroep beheren als een pro? Lees deze tips!

Facebook is niet meer wat het geweest is. En dat bedoel ik helemaal niet negatief. Vroeger stonden persoonlijke updates centraal en was het als bedrijf best lastig om goed gezien te worden door je doelgroep. Maar tegenwoordig ligt de nadruk helemaal op de Facebookgroep. Zeg nou zelf: jij bent vast ook lid van één of meerdere groepen? Het is een geweldig middel om in contact te komen en te blijven met je klanten. Daarom leer ik je hoe je zo’n groep effectief beheert.

 

Wat is een Facebookgroep?

Een Facebookgroep is een online community waarin mensen met bijvoorbeeld dezelfde interesse of overtuiging samen kunnen communiceren. Ze zijn bedoeld voor bedrijven, verenigingen en organisaties. Een Facebookgroep wordt geleid door een beheerder.

 

Start je eigen groep

Zelf een Facebookgroep starten is een ontzettend goed idee. Je kunt jezelf als expert neerzetten, gemakkelijk in contact blijven met je vaste klanten en laagdrempelig vragen beantwoorden. Je kunt er zelfs heel gemakkelijk geld mee verdienen. Hoe? In dit blog vertel ik je er alles over. Maar voor het zover is, is het wel handig om te weten hoe je jouw groep goed beheert.

 

Beheer je eigen Facebookgroep

Creëer de juiste doelgroep

Zorg ervoor dat niet iedereen zomaar lid kan worden van jouw Facebookgroep. Dat doe je door de groep ‘besloten’ te maken. Wanneer iemand lid wil worden, moet hij eerst een aantal vragen beantwoorden. Deze vragen bedenk jij zelf! Vraag bijvoorbeeld waarom iemand lid wil worden. Of vraag welke informatie deze persoon in de groep hoopt te vinden. Dat geeft jou meteen weer contentideeën. Jij beslist vervolgens of je die nieuw aangemelde persoon toegang geeft tot je Facebookgroep.

Wees een goede gastvrouw/gastheer

Maak een uniek welkomstbericht voor je nieuwe leden. Je kunt hierin bijvoorbeeld vragen of ze zich voor willen stellen onder de post en je kunt ook meteen de regels en afspraken binnen de groep delen. Geef daarnaast meteen wat waardevolle info of doe een goed aanbod. Dan is de kans groot dat je nieuwe leden ook echt actieve leden worden.

Voeg tags toe aan je Facebookgroep

Daarmee maak je je groep goed vindbaar voor iedereen die interesse heeft in het onderwerp van jouw Facebookgroep. Klik bij ‘groepstellingen’ simpelweg op ‘tags’ en voer (zoek)woorden in die beschrijven waar jouw groep over gaat. Je kunt er maximaal vijf toevoegen, dus denk er even goed over na.

Interactie is de sleutel tot succes

Nu je alle instellingen goed hebt staan, is het tijd om van jouw Facebookgroep een groot succes te maken. Leun dus niet achterover, maar wees een actieve beheerder:

  • Nodig de volgers van jouw Facebookpagina uit voor je Facebookgroep.
  • Promoot je groep via andere social media, een blog, je nieuwsbrief, etc.
  • Reageer op comments en berichten van je leden.
  • Plaats zelf heel regelmatig content, zodat je leden steeds weer een goede reden hebben om jouw Facebookgroep te bezoeken.

 

Content voor je Facebookgroep

Jouw grootste taak als beheerder is eigenlijk het vullen van de Facebookgroep met relevante content. Dat kunnen eigen posts zijn, maar ook polls of gedeelde berichten. Deel zelf waarde, breng nieuwtjes of vraag naar de menig van je volgers over een bepaald onderwerp. Door op deze manier gesprekken uit te lokken, creëer je verbondenheid en een écht community gevoel.

 

Templates voor je Facebookgroep

Alles bij elkaar is een Facebookgroep beheren best een tijdrovende klus! Om het jou een beetje (veel!) gemakkelijker te maken, ontwierp ik unieke templates voor je content. Deze bevatten een duidelijk onderwerp, een mooie visual die je aan kunt passen aan je eigen huisstijl en geweldige ideeën voor je begeleidende teksten. Posten was nog nooit zó gemakkelijk!
Ga naar templates

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll to Top