Onmisbare online marketing tools (deel 1)

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1524314337766{margin-bottom: 0px !important;}”]

Als ik twee jaar terug deze lijst op mijn prikbord had hangen, was mijn leven een stuk makkelijker geweest. Daarom een kijkje in de online marketing tools en website die mij altijd uit de brand helpen. Over het algemeen ontzettend gebruiksvriendelijk en snel, praktisch inzetbaar. Mis je een -on-misbare online marketing tool? Let me know!

Écht gratis stock afbeeldingen en video’s

Wat zijn de beste websites voor gratis stockfoto’s? En welke zijn écht gratis? Tot op heden heb ik drie onuitputtelijke bronnen die nooit teleurstellen. De afbeeldingen zijn écht gratis, van hoge kwaliteit en het ‘stock gehalte’ valt best mee als je goed zoekt.

Pixabay

Gratis afbeelding, gratis foto’s, gratis video’s, gratis vectoren, gratis illustraties. Pixabay heeft meer dan 1,1 miljoen bestanden online die je gratis kunt gebruiken. Als je geen (gratis) account hebt moet je verifiëren dat je geen robot bent, met een simpele aanmelding neem je ook dit obstakel weg.

Pexels

Pexels heeft enorm stijlvolle afbeeldingen online staan. Super hoge resolutie en vooral érg leuk voor online. Denk aan tafels gevuld met laptops en groepen mensen in bespreking. De keuze is iets beperkter dan bij Pixabay, maar dat maken ze goed met de hoogwaardige kwaliteit van de afbeeldingen.

Pexels video

Zoals hierboven, maar dan bewegend. Ook bij Pexels video kun je ervan uitgaan dat de kwaliteit ontzettend goed is. Mooi blurr video’s, natuur, urban tot hele avonturen. Ben je handig met Premiere pro? Dan stel je hier zo een hele speelfilm samen.

Extra tip voor de échte makers:

Canva

Geen budget voor dure bewerkingsprogramma’s zoals Adobe Illustrator? Een gratis alternatief voor Adobe Photoshop? Met Canva kun je een heel eind uit de voeten. Strakke Social Media posts, mooi ontworpen E-books en treffende presentaties. Geen watermerkjes, gewoon gratis. Je betaalt alleen voor sommige ‘premium content’, maar geloof me, met de basics ben je wel even zoet!

Online marketing tools om te plannen, managen en bij te houden

Tijdmanagement, projecten verdelen of klanten mee laten kijken in hun eigen omgeving? Ik toon je mijn favorieten.

Asana

Ik ben inmiddels al enige tijd actief gebruiker van Asana en ik ben fan! Verschillende projecten, taken en gebruikers komen samen met ieder hun eigen kleur. Asana voelt als een soort online kantoor, iedereen heeft zijn eigen cubicle, maar overkoepelend kun je altijd even meekijken.

Ga je echt corporate dan kun je in Asana tegen wat beperkingen aanlopen, maar als ZZP’er die af en toe samenwerkt met andere Freelancers is het ideaal. Je kunt gratis starten, wil je meer? Dan betaal je $9,99 per maand. Wat je daarvoor krijgt ontdek je hier.

Everhour

Everhour is een online marketing tool om je uren te registreren. Door de koppeling met Asana kun je tijd direct aan een specifiek project toekennen. De Chrome extensie waarmee je de timer kunt starten is een leuk extraatje. In de praktijk kent Everhour nog wat kinderziektes, maar de essentie van de tool is erg gaaf.

Trello

Trello lijkt ieders lieveling en hoewel ik Asana boven Trello verkies snap ik waarom deze tool zo populair is. Vooral als je erg visueel bent ingesteld kun je met Trello een waar kunstwerk aan taken, ideeën en checklists ontwerpen. Een omgeving die met zijn mooie kleuren en mate van personalisatie een ware beloning is, mits je je taken op tijd af hebt.

JIRA | Atlassian

Deze is relatief nieuw voor me, maar door enthousiaste geluiden wilde ik hem niet weglaten. Een oordeel blijft dus nog even achterwege. Heb je zelf ervaring met JIRA? Vertel me wat je ervan vindt in de comments.

Online marketing prestaties, statistieken en inzichten

Google Analytics ken je waarschijnlijk wel, toch? Hoe verschaf je nóg meer inzicht in je eigen statistieken en hoe spiek je stiekem bij de concurent?

Open SEO stats (Chrome extensie)

Ik ben gek op deze extensie. Webbrowser Chrome (van Google) biedt zijn gebruikers de mogelijkheid om bepaalde mini tools te integreren met de browser. Bezoek een website, klik op de extensie en hij geeft je de informatie die hij heeft.

Open SEO stats lijkt een beetje op het ingrediënten label op de achterkant van een pak vla. Inzicht in verkeer, indexering, rank, CMS, pagina snelheid, enzovoorts, enzovoorts. Een website; Élke website heeft voor jou geen geheimen meer als je deze extensie gebruikt.

Woorank (Chrome extensie)

Meer inzicht in je SEO prestaties en vooral, waar je kunt verbeteren. Woorank heeft een Chrome extensie, maar je kunt een url ook gewoon invullen op de website. super handig!

Hotjar

Pas op, deze tool is zeer verslavingsgevoelig. Hotjar is je eigen kleine spionagecamera. Creeër een heatmap om te zien waar bezoekers op je website het meest op klikken of film hun beeldscherm terwijl ze door je website navigeren. Gerust, zodra ze je website verlaten stoppen de videobeelden ook. Deze tool kan ontzettend goed helpen om bijvoorbeeld foutjes in je bestelproces te onderscheppen. Ook kun je bekijken of blogs misschien te lang (of kort) zijn.

SimilarWeb

SimilarWeb is een soort Google Analytics, voor andere websites. Natuurlijk is de informatie die je krijgt beperkt, maar je kunt bekijken hoeveel bezoekers een website krijgt en uit welke bron zij het meeste verkeer krijgen.

online marketing tool similarweb

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”100″][/vc_column][/vc_row]

2 reacties op “Onmisbare online marketing tools (deel 1)”

  1. Goede tools inderdaad, gebruik je ook tools voor Facebook? Wij gebruiken vaak de ‘Facebook pixel helper’ misschien om te checken of je Facebook pixel goed werkt, maar die ken je vast al!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll to Top