volgers kopen Facebook? Niet doen!

Welke organische posts scoren het beste bij je volgers?

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1514918080930{margin-bottom: 0px !important;}”]

Je organisch bereik op Facebook vergroten. Hoe doe je dat eigenlijk zonder volgers kopen? Het lijkt alsof massaal adverteren meer de standaard wordt. Betalen is bereiken, zo lijkt de trend. Maar door de juiste posts op het juiste moment te delen, kun je gratis je bereik en dus je omzet uit Facebook enorm vergroten (en is volgers kopen verleden tijd). Je moet alleen weten hoe, én dat leer je in dit artikel.

Wat is organisch bereik op Facebook?

Organisch bereik is het tegenovergestelde van betaald bereik. Het zijn de niet-betaalde
Facebook posts. Deze Facebook posts verschijnen op de tijdlijn van je pagina, en ook op die van je volgers. Alleen daar zit een klein addertje onder het gras… Je volgers volgen je wel, maar die krijgen niet allemaal je Facebook post onder ogen.

Maak kennis met het Facebook Algoritme

Jouw post bereikt mogelijk nog minder dan 10% van je volgers. Moet je bedenken, bij grotere pagina’s met meer dan 500.000 vind-ik-leuks kan dat aandeel amper meer dan 2% bedragen. Wees gerust, je organische bereik kan je namelijk weldegelijk beïnvloeden.

Wat doen doet het Facebook Algoritme

Facebook wil de meest relevante content aan de gebruikers bieden. Beter gezegd: de content die op dat moment interessant is voor de Facebook gebruiker.

Er gaat zoveel content rond op Facebook. De enorme grote hoeveelheden aan boodschappen zijn niet meer te verwerken voor de gebruiker. Daarom maakt Facebook voor iedere gebruiker een kwalitatieve, persoonlijke selectie.

De berichten die Facebook gebruikers nu voorgeschoteld krijgen, passen beter bij de interesses, de fase en de activiteiten van de Facebook gebruiker. Eigenlijk is dat ook iets goeds voor jouw bedrijf, tenminste als je in die selectie verschijnt. Je hebt een grotere kans dat de Facebook gebruiker op jouw content reageert in de vorm van een vind-ik-leuk, een reactie of een deel-actie.

De belangrijkste elementen waar de Facebook Algoritmes rekening mee
houden

  • Het type post (Link, Video, Tekst, Afbeelding etc.)
  • Engagement (Hoe actief beleven je volgers interactie met je posts)
  • Tijdstip, frequentie en moment van plaatsen
Welk typen posts scoren het beste?

Het type post is van invloed op je organische bereik en de waarde die de Facebook Algoritmes eraan toekennen. Het maakt verschil of je een
visuele post plaatst, een link of een tekstuele post. Let wel: Dit is slechts een onderdeel van de vele variabelen die de Algoritmes doen bepalen wat ze wel of niet tonen.

Foto’s en andere afbeeldingen

Facebook posts met foto’s trekken aandacht en zullen áltijd beter presteren dan enkel een link of stuk tekst. Zo blijkt uit een onderzoek van Kissmetrics dat Facebook posts met foto’s bijna 40% meer interactie opleveren dan posts die enkel en alleen een link bevatten of uit alleen een stuk tekst bestaan. Niet gek ook, want met een link gaan gebruikers van Facebook weg. Iets wat de Facebook Algoritmes natuurlijk willen voorkomen.

Do’s en dont’s voor beeldmateriaal op Facebook

  • Gebruik aantrekkelijke afbeeldingen passend bij de content en jouw stijl als bedrijf.
  • Gebruik afbeeldingen van een goede kwaliteit en in de juiste beeldverhouding.
  • Vermijd veel tekst in de afbeelding.
  • Zorg ervoor dat je de gebruiksrechten hebt voor de afbeeldingen die je gebruikt.


Tip: De beste websites voor gratis en

rechtenvrije stock foto’s en video’s.

Pexels

Pexels voor video’s

Pixabay


Video en andere bewegende beelden

Scoren op Facebook? Dan moet je video’s inzetten. Video creëert een fantastisch organisch bereik en de Facebook Algoritmes zien video (nu nog) als zeer waardevol.

Do’s en dont’s voor video op Facebook

  • Zorg dat de video niet te lang is.
  • Grijp de aandacht van de kijker in de eerste paar seconden.
  • Denk zonder geluid, veelal scrollen Facebook gebruikers geluidloos door de tijdlijn.
  • Tekst in de video of ondertiteling kan de aandacht langer vasthouden.

Engagement vergroten: Laat je volgers deelnemen aan de conversatie

Engagement draait om boeien en binden. Weet wat je volgers belangrijk vinden, waarmee ze affiniteit hebben en waar hun interesses liggen. Speel daar slim op in en raak geliefd bij je volgers. Verander ze naar fans, ambassadeurs van jouw bedrijf. Er liggen meer dan genoeg tools voor handen.

Wat is engagement?

De term komt regelmatig voorbij, maar wat is het nou écht?

Engagement komt vanuit het Engels en betekent letterlijk ‘betrokkenheid’. Veel engagement op Facebook betekent dus veel likes op een bericht, veel reacties en veel deel-acties. Hoe vaker en meer interactie er is met je post, hoe hoger je engagement is. De Facebook Algoritmes zien engagement als een waardevol goed. Hoge engagement zorgt ervoor dat zij je bericht aan meer van je volgers
tonen.

Hoe lok je engagement uit?

Maak verschillende content thema’s aan. Denk aan een quiz, een vraag, een stelling, een quote, een feit, een nieuwsartikel of een video. Wissel met deze thema’s af en zorg dat je iedere type volger tevreden stelt.

Maak contact met je volgers. Stel ze een vraag. Laat ze andere mensen in je bericht taggen. Zorg dat ze meedenken met bepaalde vraagstukken. Kortom, betrek ze bij jouw bedrijf. Denk aan: ‘Met wie zou jij deze reis willen maken?’, ‘Wat denk jij dat het goede antwoord is?’ of ‘Hoe zou jij gereageerd hebben?’.

Online klantenservice

Actief zijn op Facebook houdt niet alleen in dat je dagelijks een post moet plaatsen. Er komt een heel stukje klantenservice bij kijken die niet verwaarloosd mag worden. Denk aan een vraag van een klant. Een klacht van je bestaande klant. Of een positieve recensie over je bedrijf.

Vergroot je engagement door als bedrijf persoonlijk in gesprek te gaan met de Facebook gebruikers. Reageer op vragen, klachten en positieve berichten. Voorkom dat je in een negatieve spiraal terecht komt en beantwoord ieder bericht met respect voor de ander. Een humoristische twist wordt ook vaak gewaardeerd.

Facebook is jouw online klantenservice. Heeft iemand ‘iets te klagen’? Dan is Social Media vaak de eerste plek waar het terecht komt. Het is gemakkelijk om een bedrijf publiekelijk aan de schandpaal te nagelen, zorg dus dat je hierop voorbereid bent en zie negatieve feedback als een manier om te kunnen tonen hoe goed je dit oplost.

Winnen

Mensen zijn dol op wedstrijden en winacties. Het woordje ‘gratis of ‘korting’ doen bij velen al de water in de mond lopen. Niet voor niks dat er iedere dag veel winacties te ronde gaan. Ze vergroten je organische bereik in no time. Het schijnt zelfs uit statistieken dat 35% van de Facebook volgers een pagina leuk vindt om te kunnen deelnemen aan wedstrijden.

Let erop dat een winactie op Facebook gepaard gaat met regelgeving. Je moet in de win-post laten weten wat de prijs is, hoe de winnaar gekozen en gecontacteerd wordt en wat de actieperiode is ook moet je in de disclaimer vermelden dat Facebook los staat van de actie.

Timing en planning

Je werk goed doen zonder agenda is voor veel mensen onmogelijk. Hetzelfde geldt voor Facebook. Om je organische bereik te vergroten op Facebook is timing en planning essentieel.

Regelmatig posten

Kwaliteit gaat voor kwantiteit, maar met regelmaat een post neerzetten is niet onbelangrijk. Wanneer je met regelmaat een post plaatst, vergroot je jouw organische bereik. Hoe minder vaak je plaatst, hoe lager jouw organische bereik wordt. Dat is zonde, want organisch bereik is gratis.

Op het juiste tijdstip posten

Statistieken vertellen je het verhaal. Bekijk wanneer jouw volgers het meest actief zijn. Post op de piekmomenten van de dag. Een belangrijk gegeven, want binnen 2 uur bereik je 80% van je potentieel bereik. Daarna wordt jouw post naar onder gedrukt door alle nieuwe boodschappen.

Zorg er ook voor dat je ‘menselijk’ post. Als we posts vooruit plannen is het makkelijk om dat steeds op het hele of halve uur te doen, het Facebook Algoritme onderschept deze automatisering met gemak. Je kunt dus beter posten om 13:47u of 15:31u dan om 14:00u of 16:30u.

Gratis content planner voor Facebook

Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Of ben je benieuwd welk schema je het beste aan kunt houden voor de meeste engagement? Als je op deze pagina je e-mailadres achterlaat dan ontvang je gratis een content planner in je inbox!

De komende tijd ontvang je van mij dan gratis tips in je inbox over het organische én betaalde gebruik van Facebook.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll naar boven
Scroll naar top