10 tips om het bereik van je organische Facebook berichten te vergroten

We all know the struggle is real.. Facebook likes kopen lijkt de enige manier. Maar niets is minder waar! Volg deze tips en peins er neit meer over om Facebook likes te kopen.

Organisch posten op je Facebook bedrijfspagina. Wat moet je nú weer delen? Moedeloos word je ervan.

Gelukkig heb je de eerste stap naar het vergroten van je online organische bereik al gezet! Door dit artikel te lezen. Ik geef je tien tips om met meer gemak ál je Social Media kanalen,
met de nadruk op Facebook, te laten bloeien als nooit tevoren (en likes kopen verleden tijd is).

Facebook likes kopen? Niet nodig met deze tips.

En zo ziet dat er uit, of kan het eruit zien in een relatief korte tijd. Door organisch actief te posten genereer je ook steeds meer, organische pagina likes. Dit is wel wat moeilijker dan over
all meer bereik voor een enkel bericht creëren.

Tip 1: Post regelmatig een organisch bericht

Ik weet het, iederéén zegt dit, maar waar haal je zoveel content vandaan? Daar kom ik later op terug. In de kern is het belangrijk om regelmatig, minimaal 4 keer per week van je te laten horen.
Vergeet niet: Niet iedereen die je pagina een like geeft ziet ál je berichten voorbij komen. Hoe vaker jij interessante content post hoe waardevoller Facebook, zijn algoritmes en zijn gebruikers
die content in gaan schatten. Daarom is Facebook likes kopen ook niet rendabel. Als je likes koopt zijn dat waarschijnlijk volgers die helemaal niet op je content zitten te wachten. Geen likes meer kopen dus.. Dat is hartstikke slecht voor je organische bereik.

Regelmatig posten + méér engagement (interactie) = vaker op de tijdlijn van je likers verschijnen.

“Niet iedereen die je pagina volgt,

krijgt al je berichten te zien!”

– Groetjes van de Facebook Algoritmes

Tip 2: Lok engagement uit (interactie met je volgers)

Stel een vraag, roep op tot iets. Zorg ervoor dat jouw posts onweerstaanbaar zijn. Facebook gebruikers delen alleen iets als ze het echt willen, daar kun je van uit gaan. Vind je het zelf niet
leuk, grappig of interessant genoeg om te delen met je eigen vrienden? Dan zal een ander het ook niet deel waardig genoeg vinden.

Kijk bijvoorbeeld naar dit artikel als voorbeeld. Vind je het interessant? Zijn de tips uniek genoeg om te delen met je netwerk? En als je in je doelgroep duikt? Wie deelt wat in welke fase van
zijn leven?

Tip 3: Wissel af tussen foto, video, tekst en links

Video’s staan met stip op 1 als het op interactie aankomt. Komen ze langs in een tijdlijn? Dan speelt Facebook ze automatisch af, mits de instellingen van die gebruiker niet zijn aangepast.

De eerste paar seconden van je video zijn dus extreem belangrijk. Is het niet het kijken waard? Dan scrolt die gebruiker door en mist hij de hele boodschap.

Een post dient bijna altijd voorzien te zijn van een link, maar eens in de zoveel tijd iets posten zonder call-to-action wekt vertrouwen. Gewoon iets delen zonder direct te linken naar je
producten of diensten, do it!

Gebruik je tekst om bezoekers naar je blog te halen? Zorg dan dat je een mooie teaser op Facebook zet. Nét genoeg om nieuwsgierig te worden naar het hele artikel.

Tip 4: Post op verschillende tijden én dagen

Plaats berichten menselijk. Zeker als je posts vooruit plant is het gemakkelijk om het hele of halve uur aan te houden. Doe je dit op regelmatige basis? Dan weten de Facebook Algoritmes dat je
geautomatiseerd post en zullen zij je post een kleiner bereik geven.

Een paar minuten voor of over het hele uur is prima, doe eens iets onverwachts.

Ook dagen wisselen is aan te raden. Als je bijvoorbeeld 4 berichten per week inplant zorg dan dat je de ene week bijvoorbeeld op ma, di, do, za post en de andere week op di, wo, vr, zo.

“Post op verschillende dagen

en tijden zodat wij niet denken

dat je een robot bent”

– Groetjes van de Facebook Algoritmes

Tip 5: Deel externe content met een eigen tintje

Volgers gaan van je houden als je een ander ook een schijnwerper gunt. Heb je een interessant artikel binnen je branche gevonden? Deel het met een eigen tintje. Bijvoorbeeld jouw visie op het
onderwerp alvorens je ze naar de externe website stuurt.

Extra engagement punten halen? Vraag je volgers dan naar hun mening over het onderwerp.

Tip 6: Hergebruik content tot in de treuren

Er is één regel die mijn online leven compleet op zijn kop heeft gezet: 2 dagen, 2 weken, 2 maanden.

Nu je weet dat niet iedereen al je berichten ziet kun je schaamteloos ‘dubbele’ content posten. Die ijzersterke blog? Post hem nog een keer met een iets andere teaser.

Alles wat je post kun je 2 dagen later, 2 weken later en 2 maanden later alvast nog een keer inplannen.

Dat ziet er als volgt uit: Donderdag is mijn blog deel dag, dit artikel komt dus

Dit artikel deel ik 21 september op mijn Facebook bedrijfspagina. Vervolgens op 23 september (2 dagen), 7 oktober (2 weken) en 7 december (2 maanden).

Doe je dit super structureel? Dan heb je na verloop van tijd een tijdlijn die zichzelf onderhoud. Die posts die pas in december langskomen, daar heb ik nu én dan geen zorgen meer over.

Tip 7: Deel iets persoonlijks, jouw verhaal

Recentelijk heb ik een Masterclass Storytelling van Yvette Tick gevolgd en dat was hartstikke tof. Het
delen van je verhaal maakt je als ondernemer menselijk en herkenbaar. Bovendien spreek je een heel andere deel van het brein van die gebruiker aan op het moment dat je een verhaal vertelt (maar
dat is een ander onderwerp, kijk maar eens op de website van Yvette).

Durf je verhaal te delen, laat je gezicht zien en stel je voor aan nieuwe volgers. Zo maak je in no time van gebruikers, volgers, van volgers, fans en van fans klanten.

Zo kwam ik er in het begin van mijn ondernemerschap achter dat sommige van mijn eigen Facebook contacten, niet eens wisten dat dit mijn bedrijf was! En achteraf ook logisch, toen het nog
enkel als Tekstability door het leven ging was er natuurlijk totaal niets wat het koppelde aan mij als persoon.

Breng je netwerk op de hoogte en dan zal je engagement ook toenemen.

Tip 8: Plan je posts in volgens een content planner
Facebook likes kopen? Niet nodig met deze tips.

Misschien wel de belangrijkste tip. Plan je posts vooruit. Een hele handige tool daarvoor is Hootsuite, daar
kun je zelfs meerdere kanalen in één keer managen. Dus één post uitzetten op Facebook, LinkedIn, Twitter en andere kanalen met één druk op de knop!

Alleen als je posts vooruit plant kun je de 2, 2, 2 regel toepassen en alleen dan kun je, eventueel meerdere kanalen, manageable maken voor één persoon. Iedere maand 2 of 3 uur zitten en alle
waardevolle vondsten uitzetten.

Zo kun je er zelfs regels voor maken, net zoals de regel bij mij is: Donderdag blog dag, maandag mijn externe blog –voor het ZTalks Collectief– dag, dinsdag ongegeneerd mijn diensten aanprijzen en vrijdag iets over mij persoonlijk. Inspiratie nodig? Daarvoor
moet je bij tip 9 zijn.

“Donderdag Blog Dag

– Groetjes van een Social Media manager

Tip 9: Inspiratie voor onderwerpen

Wees creatief en spontaan! Bijna alles is het delen waard als je het in het juiste jasje stopt.

  • Een kijkje achter de schermen
  • Een kennis artikel
  • Een extern kennis artikel
  • Een voorstelrondje
  • Reviews van bestaande klanten
  • Tips en top tienen
  • Een handige tool aanraden
  • Iets vieren, een mijlpaal delen
  • Een portfoliostuk laten zien
  • Een repost van een volger

Het tipje van de sluier, wil je meer onderwerpen ter inspiratie?

Download dan mijn eigen content planner bij tip 10.

Tip 10: Deze Gratis Content Planner downloaden (en nooit meer likes kopen)

Deze content planner heb ik speciaal gemaakt voor zzp’ers, mkb’ers en andere ondernemers die hun Facebook bedrijfspagina bij de hoorns willen vatten. Stap voor stap en dag voor dag, boordevol inspiratie voor onderwerpen en nog meer nuttige tips.

Kost je slechts een e-mail adres. Dan krijg je daarna wat nuttige handvatten om aan de slag te gaan met Facebook Advertising voor ZZP en MKB. Niets dan nuttigheid en geen zorgen, ik heb ook een hekel aan spam. Download hem hier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll naar boven
Scroll naar top