6 manieren om te bepalen of je nieuwe product kans van slagen heeft [marktonderzoek]

Door een mini-marktonderzoek natuurlijk! Aan de voet van het nieuwe jaar zit mijn hoofd altijd vol met ideeën. Producten, diensten, kleuren en vormen. In het verleden was ik nogal impulsief, als ik besloot dat mijn logo anders moest dan gebeurde dat binnen het half uur erop volgend.

Inmiddels weet ik wel beter. Mijn tijd is waardevol en werken aan een idee dat niet is getoetst, daar begin ik niet meer aan. Maar wat zijn goede manieren om zo’n idee te toetsen?

Kijk bij de concurrentie

Hier start jouw marktonderzoek. Hoe doen anderen het? Niemand heeft een bedrijf, dienst of product dat helemaal uniek is. Je bent vast al op de hoogte van je concurrentie (naar wie kijk je op? Wie doet het erg goed in jouw ogen?). Bezoek hun websites, bekijk hun diensten en producten. Prik een beetje door het sales aspect heen en probeer de ‘hardloper’ te ontdekken. Welk product of welke dienst zou je zelf graag afnemen?

Zo stoei ik bijvoorbeeld al een tijd met de gedachte om een boek uit te geven. Een fysiek boek waar je lekker doorheen kunt bladeren. Een product dat veel van mijn concullega’s aanbieden én een product dat ik zelf graag aanschaf.

Blog / schijf erover

Je lezers en frequente websitebezoekers kennen je, je bedrijf en je aanbod. Waarom zou je hun mening niet vragen? Je kunt het zelfs een beetje interactief maken: “Bij meer dan 50 ‘ja’ comments ga ik product … ontwikkelen!”. Wat je dan eigenlijk hebt gedaan is je nieuwe product of dienst al verkopen voordat het überhaupt bestaat. Is er geen animo naar? Vraag dan naar feedback van deze lezers, waarom hebben ze geen interesse? Dit maakt je marktonderzoek zoveel waardevoller.

Vraag het aan een vriend / collega ondernemer

Evenals je vaste lezers bezit je nog een aantal waardevolle bronnen van meningen. Vrienden (ouders, broers en zussen) en collega ondernemers zijn bij uitstek de juiste personen om je idee aan te presenteren. Het is overigens ideaal als ze geen flauw idee hebben wat je nou precies doet. Leg je nieuwe product of dienst uit aan iemand die er geen verstand van heeft, als je diegene kan overtuigen dan kun je iedereen overtuigen!

Vraag het aan een klant

Het is veel makkelijker om een bestaande klant nog een aankoop te laten maken dan om een nieuwe klant te werven. Deze mening telt dus extra zwaar, want als je bestaande klant geen interesse heeft in je nieuwe product dan gaat er iets mis. Sluit overigens ook uit dat die klant misschien ontevreden is met het huidige product, een perfect moment om feedback te vergaren of om een review te vragen bij buitensporig enthousiasme.

facebook pollFacebook poll

Ook je volgers op Facebook kennen je, je bedrijf en je aanbod. Gebruik de Facebook poll optie voor je eigen marktonderzoek. Vraag hun mening in een poll of ander stukje interactieve content. Het kost ze slechts een klik om hun mening te geven dus dikke kans dat je veel response krijgt. Bovendien zijn wij mensen gek op het geven van onze mening. Luister aandachtig naar alle suggesties en neem ze mee in je overweging. Veel makkelijker dan een uitgebreid marktonderzoek (wat je misschien door derden wilt laten doen).

Gewoon doen!

Deze optie staat als laatste, want als je iets doet doe het dan goed. Heb je bovenstaande bronnen aangeboord en je idee na het doen van je marktonderzoek omgetoverd tot een onweerstaanbaar aanbod? Go fo it! Zelf hanteer ik altijd de regel: Als je iets probeert, probeer het dan minimaal een jaar. Vallen de resultaten na dit jaar tegen? Dan kun je ermee stoppen met de wetenschap dat je alles hebt gedaan om het tot een succes te maken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll to Top
Scroll to Top