Instagram Shopping

Instagram Shopping: Zo werkt het

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1550268850119{margin-bottom: 0px !important;}”]Instagram is een kanaal dat vooral draait om het visuele. Foto’s, filters en stories. Wat je postte was vooral geschikt om te liken en vergeet ook voor de #Linkinbio niet. Super onhandig als je Instagram ook als treffend marketingkanaal wil gebruiken. Directe verkoop was lastig vooral omdat je die link naar dat specifieke product niet zomaar aan een post toe kon voegen, maar dat is nu verleden tijd! Instagram Shopping is hier en transformeert Instagram van inspirerende feed, naar een ideaal kanaal voor keiharde sales!

Taggen (niet alleen vrienden, maar ook producten)

Waar je voorheen alleen vrienden of andere profielen kon taggen, kun je vanaf nu met Instagram Shopping ook je producten taggen. Maximaal 5 producten per post.

Die tag zorgt ervoor dat je volgers met één klik op de juiste (verkoop)pagina terecht komen om dat toffe item te bestellen.

Als je één of meerdere producten in een post tagt dan komt er linksonder een icoontje van een tas te staan. Zo weten je volgers dat de items in deze posts te koop en te bestellen zijn.

Klik je één keer op de foto? Dan zie je alle tags verschijnen met informatie over het product zoals de naam en de prijs. Met één klik worden je volgers naar de productpagina gestuurd. Magic!

Keihard verkopen zonder verkoperig over te komen

De Instagram Shopping tags zijn subtiel, je ziet ze pas bij gebleken interesse (een klik). Hierdoor komt het heel natuurlijk (en totaal niet verkoperig) over. Interesse is er al en nu is het nog makkelijker om die interesse om te zetten in een sale.

Instagram Shopping: Dit heb je nodig

Om van start te kunnen met Instagram Shopping heb je het volgende nodig:

  • Een (goedgekeurd) Instagram bedrijfsprofiel (Instagram Shopping werkt niet met een persoonlijk profiel)
  • Producten om te taggen vanuit een e-commerce platform (WooCommerce, Shopify, Mijnwebwinkel etc.)
  • Een Facebook-productcatalogus

Stappenplan starten met Instagram Shopping

  1. Controleer of je Instagram account een bedrijfsprofiel is of converteer deze naar een bedrijfsprofiel.
  2. Zet je Facebook-productcatalogus op. Om deze optimaal te kunnen gebruiken heb je een Facebook Businessmanager (die maak je hier aan) nodig, een advertentieaccount, een Facebookpagina en een Facebook Pixel -of- Heb je niet zoveel producten in je shop? Dan kun je deze handmatig toevoegen in het winkelgedeelte van je Facebookpagina.
  3. Als de Facebook-productcatalogus is gekoppeld aan je Instagram bedrijfsprofiel dan wordt deze beoordeeld. Dit kan een paar (werk)dagen duren.
  4. Schakel producttags in: Ga naar je Instagram-bedrijfsprofiel, Tik op het beletselteken (…) of op het tandwielpictogram in de rechterbovenhoek, Tik onder Bedrijfsinstellingen op Shoppen, Tik op Doorgaan, Selecteer de gewenste productcatalogus voor Shoppen op Instagram, Tik op Klaar

Je bedrijfsprofiel is nu ingesteld voor het taggen van producten in berichten en verhalen / stories op Instagram. Werkt Instagram Shopping ook in je stories? Ja!

Instagram Shopping gebruiken

Je kunt tot vijf producten per bericht met één afbeelding taggen of voor een bericht met meerdere afbeeldingen maximaal twintig producten taggen. Producttags bevatten de naam en de prijs van je getagde producten. Je kunt producten taggen in nieuwe en bestaande berichten en je kunt producten taggen in je Instagram stories.

In je stories kun je één productsticker per stories/ verhaal maken. Je kunt de kleur en de tekst van productstickers bewerken. Als je story gepubliceerd is kun je de productsticker niet meer bewerken.

Stap voor stap producten taggen

  1. Maak een nieuw verhaal of bericht.

  2. Tik op het scherm Delen op Producten taggen in het overzicht. Tik voor stories op het stickerpictogram en kies vervolgens de optie voor productsticker.

  3. Selecteer in je productcatalogus het product dat je wilt taggen en plaats je producttag of -sticker op of vlakbij het product dat je tagt.

  4. Deel je bericht of publiceer je story!

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3174″ img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”3173″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1550268980483{margin-bottom: 0px !important;}”]

Ook aan de slag met Instagram Shopping?

De techniek kan een beetje overweldigend overkomen, maar als Instagram Shopping eenmaal is geïnstalleerd dan heb je daar voor altijd profijt van. Vooral het implementeren van de Facebook-productcatalogus kan een pittige klus zijn.

Natuurlijk helpen wij je daar graag mee. Lees hier meer over de Facebook-productcatalogus en wat je er nog meer mee kunt behalve gebruiken voor Instagram Shopping.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”3190″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll to Top
Scroll to Top