Facebook Doelgroep Maken

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1524312017845{margin-bottom: 0px !important;}”]

Nu je weet dat (bijna) iedereen gebruik maakt van Social Media en Facebook met 10,4 miljoen Nederlandse, actieve gebruikers voorop loopt. Kun je gaan bepalen wie je doelgroep is. Wie wil jij
bereiken? Wie koopt jouw product of neemt je dienst af?

Als jij daar een helder beeld bij hebt, dan doet Facebook de rest. Je kunt gebruikers filteren op bijna iedere denkbare eigenschap. Van gezinssamenstelling tot vakantiebestemmingen. Van interesse tot opleidingsniveau.

De belangrijkste doelgroep-vraag die jij jezelf moet stellen is: Wie is mijn ideale klant?

Doelgroep op basis van Buyer Persona

Onderdeel van Inbound Marketing is het ontwerpen van een Buyer Persona; ofwel, jouw ideale klant. Hoe oud is hij (of zij)? Waar woont hij, werkt hij en doet hij zijn boodschappen?

Targetten in Facebook

Je kunt je doelgroep bepalen terwijl je een campagne aanmaakt. Slimmer is om binnen bedrijfsmanager de functie ‘doelgroepen’ aan te klikken en je belangrijkste vooraf in te stellen. Zo kun je die doelgroep hergebruiken bij iedere nieuwe campagne.

Facebook advertising doelgroep maken

Hier zie je een aantal van die opgeslagen groepen binnen advertentiebeheer. De titel is verwijderd in verband met privacy.

Facebook geeft direct een schatting van de grootte van de doelgroep en onder type vind je een korte omschrijving.

In het voorbeeld zie je twee doelgroepen die generiek zijn vastgesteld. Dat wil zeggen: op basis van de Buyer Persona. Locatie, leeftijd, geslacht etc. De tegenhanger van generiek is retarget.

Onder retarget valt de doelgroep met de subtitel website. Eerdere bezoekers aan de website zijn getagd door de Facebook Pixel en kun je dus als doelgroep gebruiken om je product of
dienst nog eens aan dezelfde personen te tonen. Omdat zij eerder interesse hebben getoond in je product of dienst is de kans vele malen groter dat een retarget campagne tot conversie leidt.

De subtitel klantenlijst maakt gebruik van de importeer functie van Facebook. Bestaande klanten kun je aan de hand van hun gegevens importeren in Facebook advertentiebeheer. Zodra je de doelgroep aanmaakt speurt Facebook de gebruikersprofielen van de import op. Zo kun je dus bestaande klanten op Facebook verleiden om een nieuwe aankoop te doen.

Lees ook even dit artikel over de wet AVG. Dan weet je zeker dat je de gegevens die je van je klanten gebruikt, ook mag gebruiken.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll to Top