[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1549056659339{margin-bottom: 0px !important;}”]
De kracht van marketing ligt in de magische mix van data, doelgroep segmentatie en content. Dit rijke brouwsel aan elementen is ook terug te vinden in de Facebook advertentiedoelstelling conversies met gebruik van aangepaste doelgroep Facebook.
Met data leer je jouw bezoekers kennen. Met doelgroep segmentatie kan je zeer gericht de juiste mensen te bereiken. Met content weet je de ontvangers met de juiste boodschap te overtuigen en aan te zetten tot actie.
Alleen hoe combineer je deze set prachtige doelstellingen?
Het antwoord is kort maar krachtig: met de Facebook advertentiedoelstelling conversies. Middels conversieoptimalisatie doorlopen toekomstige klanten op een effectieve wijze de welbekende drie fases van kennis naar houding naar gedrag. Lees: van lead, naar prospect, naar customer, ofwel, van bezoekers, naar geïnteresseerde, naar klant.
Om conversies te genereren via Facebook is het essentieel om de juiste ingrediënten voor het brouwsel te mixen. Conversie-optimalisatie bevat de volgende elementen:
- Facebook-pixel installeren
- Kiezen van de conversiegebeurtenis (bijv. aankoop, formulier invullen etc.)
- Doelgroep selecteren
Wat houdt de Facebook advertentiedoelstelling Conversie in?
De advertentiedoelstelling conversies is met name geschikt om juist de mensen die eerder interesse hebben getoond in je bedrijf te bereiken. Je toont ze opnieuw een product of dienst en verleid ze tot het doen van een aankoop of invullen van een formulier.
Door regelmatig geconfronteerd te worden met je merk verhoog je de contactmomenten en awareness van je bedrijf. Zijn de bezoekers toe aan het doen van een aankoop? Dan vinden ze jou in plaats van andersom.
De hoofddoelstelling is dus om mensen te bereiken die eerder een actie met betrekking tot jouw bedrijf hebben uitgevoerd. Dit kan gaan om een bezoek naar de website, het downloaden van een e-book of het vullen van het boodschappenmandje met jouw producten.
Onder deze hoofddoelstellingen hangen nog sub doelstellingen die als leidraad dienen bij het maken van de advertenties:
- Conversies op de website stimuleren
- Aanbiedingen onder de aandacht brengen
- Producten promoten
- Mensen aanzetten om je winkel te bezoeken
Je boodschappenlijstje: De Facebook Pixel
Lukraak advertenties uitzetten is hetzelfde als je geld een ravijn in gooien. De effectiviteit van je advertenties is ver te zoeken. Ontvangers voelen zich niet aangesproken, maar gelukkig biedt de Facebook-pixel uitkomst.
Een pixel is een klein stukje code die je op de website kunt plaatsen, zodat je meer te weten komt over jouw bezoekers. Het is het digitale oog van een bedrijf. De Big Brother binnen de marketingwereld. Deze pixel weet precies hoe een website gebruikt wordt. Bezoekers worden nauwlettend in de gaten gehouden.
Aan de hand van de data die de pixel verzamelt kun je een speciale, aangepaste doelgroep vormgeven om deze bezoekers dus opnieuw te bereiken.
De gegevens worden vervolgens gebruikt om een conversiegerichte advertentie te optimaliseren. Zo komt je bedrijf nog een keer onder de aandacht van je bezoekers. De Facebook Pixel geeft bezoekers een ’tag’ mee die hen volgt over het web. In tegenstelling tot Google Analytics kun je gebruikers met de Facebook Pixel blijven volgen zelfs als ze later bijvoorbeeld omschakelen van tablet naar desktop.
Facebook tagt de gebruiker, Google Analytics tagt de sessie. Daarom kan je data binnen Facebook en Google Analytics flink verschillen. De pixel heb je nodig om een aangepaste doelgroep Facebook te maken.
De Facebook Pixel Parameters gebruiken
De parameters van de pixel vormen het toverstof. Het zijn optionele toevoegingen aan de negen standaardgebeurtenissen die Facebook biedt. Deze extraatjes zorgen ervoor dat je een advertentie nog beter kan segmenteren.
Stel dat je bezoekers wilt bereiken die producten in hun winkelwagentje hebben gedaan, maar nog niet hebben afgerekend. Dan kan je ervoor kiezen om een zogenoemde munteenheid parameter toe te wijzen aan deze standaardgebeurtenis. Dit doe je door bijvoorbeeld alleen mensen te bereiken die meer dan €25,- in hun wagentje hebben zitten.
Kies de juiste doelgroep
Ga je voor een brede doelgroep of een geavanceerde doelgroep? De ene doelgroep is niet beter dan de andere. De beste keuze is afhankelijk van je doelstellingen en de middelen die je tot je beschikking hebt.
Aangepaste doelgroep Facebook en vergelijkbare doelgroepen
Met aangepaste doelgroepen laat je Facebook exact weten wie je wilt bereiken. Facebook heeft parameters nodig om de doelgroep te segmenteren op basis van jouw wensen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een gegevensbestand met e-mailadressen door te geven of de database van je nieuwsbriefsysteem te importeren. Ook kun je een aangepaste doelgroep maken aan de hand van je websiteverkeer die de Facebook Pixel de afgelopen tijd heeft geregistreerd.
Vervolgens kun je scoren met vergelijkbare doelgroepen. Met de aangepaste doelgroepen weet Facebook aan welke kenmerken mensen moeten voldoen. Door de optie vergelijkbare doelgroepen in te zetten, bereik je nieuwe potentiële klanten die erg veel lijken op bestaande bezoekers of klanten.
Generieke doelgroepbepaling
Natuurlijk kun je de doelgroep ook generiek bepalen. Op basis van je eigen Buyer Persona segmenteer je gebruikers op functie, opleidingsniveau, leeftijd, geslacht, locatie etc. etc. De opties waarop je gebruikers kunt insluiten of uitsluiten gaan ontzettend ver en kun je het beste ontdekken door in advertentiebeheer wat steekwoorden in te tikken bij de bepaling van je doelgroep.
Het zal je verbazen op basis waarvan Facebook een gebruiker kan categoriseren.
De juiste mix om bezoekers te laten converteren
We want you back! Deze zinsnede gaat helemaal op in het begrip retargeting. Het doel is om bezoekers voor je te winnen. Dat gebeurt niet bij toverslag. Integendeel, het vraagt om de implementatie van de juiste strategie en een goed ontwikkeld analytisch vermogen.
Facebook adverteren is een vak. Het vraagt per situatie en per doelstelling een andere aanpak, afgestemd op je bedrijf. De vraag is: waar doe je juist aan?
De advertenties kun je op drie niveaus inzetten:
- Retargeting op het websiteverkeer of app gebruik
- Retargeting voor de productcatalogus
- Retargeting voor winkelbezoek
Minimum budget voor de advertentiedoelstelling Conversie
Adverteren kost geld. Het vaststellen van een strategisch bod en budget vraagt inzicht in de werking van het business model van Facebook. Een bod stel je niet alleen vast op basis van wat je in je spaarpotje hebt zitten.
Het is belangrijk dat het beschikbare dagelijkse budget per advertentieset groter moet zijn dan het bod. Hoe groter het budget, hoe meer conversiegegevens je verzamelt. Conversiegegevens vormen belangrijke data om betere conversievoorspellingen te doen.
Heb je de advertenties gericht op het behalen van weergaven?
Dan is het vereist dat je dagelijks een minimumbudget van €1,- inbrengt. Het minimumbudget voor kliks, vind-ik-leuks, videoweergaven en betrokkenheid bij Facebook advertenties ligt op €5,- per dag.
Meer verkopen via Facebook, ook voor jou?
Conversieoptimalisatie is een krachtige methode om jouw bezoekers om te zetten in klanten. Met de Facebook Pixel meet je iedere stap die zij zetten en met een onweerstaanbaar aanbod haal je ze binnen.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]