Beste tijd om te posten

De beste tijd om te posten op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter

Wat is de beste tijd om te posten? | Je post heel regelmatig op Facebook en je reageert actief op de comments onder je post. Je maakt verbinding met je volgers en je creëert waardevolle content. Op naar groei!

Dan helpt het als je weet wanneer de beste tijd is om te posten op Facebook. Zodat je de meest waardevolle posts kunt inplannen op het moment dat het bereik op jouw account piekt. Dat geeft je online zichtbaarheid een grote boost en dat ga je terugzien in je resultaten.

Iedere Facebookpagina heeft zijn eigen piekmoment, als het om bereik gaat. Er zijn een paar manieren om erachter te komen wat de beste tijd om te posten is voor jou. Want dat kan per account behoorlijk verschillen.

 

Test met posten op verschillende tijdstippen

Post jij standaard iedere morgen een nieuw bericht op Facebook? Maar ben je niet zo tevreden met je bereik? Probeer het dan eens later op de dag. Aan het eind van de middag, bijvoorbeeld. En hou dit dan ook een tijdje vol. Na een maand kun je echt wel zien of jouw posts beter zijn gaan presteren.

Maar het kan ook anders. Post jij iedere maandag een tip en iedere woensdag een quote? Misschien moet je eens een tijdje op andere dagen gaan posten. De kans is groot dat je nieuwe inzichten opdoet over beste tijden om te posten op Facebook.

 

Bekijk je Facebook Statistieken

Nee, niet wegklikken! Statistieken zijn niet saai! Echt niet. Op de balk helemaal bovenin je Facebookpagina staat de knop ‘Statistieken’. Klik maar aan en er gaat een wereld voor je open. In één oogopslag kun je zien hoe jouw posts het de afgelopen tijd gedaan hebben. Van bereik tot betrokkenheid en van volgers tot likes. Voor ieder item is een prachtig grafiekje beschikbaar. Het antwoord op de vraag wanneer je het best kunt posten op Facebook lag al die tijd al verscholen achter deze knop.

Als je er echt even induikt, kom je te weten wanneer jouw volgers graag online zijn, welk soort content goed scoort en wanneer jij de betrokkenheid bij je berichten kunt vergroten.

 

Leer van je concurrenten

Er zijn vast een paar goedlopende accounts van bedrijven in jouw branche die jij in de gaten houdt. Om te kijken wat ze posten en welke klanten zij aantrekken. Maar je kunt deze accounts ook gebruiken om na te gaan op welke dagen en tijden zij posten op Facebook. Dit kan heel waardevolle informatie voor jou zijn. Want als jullie dezelfde doelgroep hebben, kan het best eens handig zijn om jouw berichten op diezelfde tijden in te plannen.

 

Hoe vaak moet je posten op Facebook en de andere socials?

Niet ieder sociaal kanaal is hetzelfde. De verschillende platforms hebben allemaal zo hun unieke eigenschappen en daarmee ook een andere houdbaarheid qua content. Hoe vaak moet je nou posten om online goed zichtbaar te zijn en te blijven?

Facebook
Post 3-10 keer per week, maar zeker niet meer dan 2 posts per dag. Je wil liever niet als spammer bekend staan…

Instagram
5-10 keer per week, met een maximum van 3 berichten per dag. Niet iedere volger krijgt al jouw posts te zien, dus aanwezig zijn is echt key.

Twitter
Een tweet is meestal vrij actueel, waardoor hij ook heel snel veroudert en niet meer interessant is. 15-30 tweets per week is daarom echt niet gek.

LinkedIn
Post nooit meer dan 1 bericht per dag. Ze zullen maar denken dat je niks anders te doen hebt op je werkdag… Iedere dag posten is wel een goed idee, maar dan wordt er wel kwaliteit van je verwacht. Heb je niets te melden? Post dan liever niets.

 

ProTip: Plan je content in

Nu je weet wat je beste tijden om te posten zijn, kun je aan de slag met het inplannen van je content. Hiermee creëer je overzicht en consistentie. Het helpt je écht om met regelmaat te blijven posten op het juiste moment.

Om jou hiermee te helpen, ontwikkelde ik een contentplanner. Ik geef je voorbeelden, leer je hoe je thema’s gebruikt en help je op weg met je content.

Download mijn contentplanner en groei!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll to Top
Scroll to Top