Weet jij waarom WhatsApp voor bedrijven interessant is?
Kun jij je een leven zonder WhatsApp voorstellen? Serieus, probeer het eens even… Hoeveel berichtjes denk je dat jij op een dag verstuurt via dit medium? Precies! Conclusie: eigenlijk is WhatsApp nauwelijks meer weg te denken uit het dagelijks leven van de gemiddelde Nederlander en daarom zijn we zo blij met WhatsApp voor bedrijven!
Daarom is WhatsApp ook zo interessant voor bedrijven. Op een hele gemakkelijke, laagdrempelige manier is het nu mogelijk om in contact te komen met je klanten. Sterker nog: als bedrijf word je zelfs benaderd door je klanten, zonder er heel veel moeite voor te hoeven doen. Dat klinkt bijna als te mooi om waar te zijn, is het niet?
De nadelen van de WhatsApp Business App
Nou ja, een beetje wel. Eén-op-een-contact met een potentiële klant is natuurlijk wel heel goed voor de binding en de persoonlijke experience. Maar het is wel ontzettend tijdrovend om in een WhatsAppgesprek op ieder berichtje apart te moeten reageren. Er gaan vaak toch heel wat verzonden berichtjes en productfoto’s overheen, voordat je een gesprek af kunt ronden. En dat dan bij ieder gesprek opnieuw. Bereikbaar zijn is belangrijk, dat staat vast. Maar is dat de tijdsinvestering eigenlijk wel waard?
De briljante oplossing: De WhatsApp voor bedrijven Catalogus (binnenkort beschikbaar)
Met WhatsApp Catalogs is dat probleem binnenkort verleden tijd. Met deze functie voeg je een prachtige etalage toe aan je zakelijke WhatsApp account, waarin jij al je producten en diensten kunt laten zien. De meeste mensen zullen jou opzoeken via WhatsApp, omdat ze een vraag hebben. Met het nieuwe WhatsApp Catalogs worden de meeste vragen al direct door hemzelf beantwoord.
Want hij scrolt simpelweg door de catalogus, kijkt, kiest, klikt en leest de beschrijving. Het ziet er net zo professioneel uit als een website én het houdt je bezoeker betrokken in de chat.
Een potentiële klant wordt pas een betalende klant, als hij genoeg informatie over een product heeft gekregen en hij ervan overtuigd is geraakt dat hij dit product echt wil hebben. Door jouw prachtige etalage heeft hij die kans ruimschoots gekregen en wordt zijn behoefte aan jouw product alleen maar groter. En dat terwijl je op deze manier onnoemelijk veel klanten tegelijk kunt ‘helpen’.
Hoe werkt de WhatsApp Catalogus?
Bij ieder item in de catalogus, kun je als bedrijf informatie toevoegen. Het gaat dan om een foto, de prijs, een beschrijving en een productcode. WhatsApp host deze catalogus, zodat het niet ten koste gaat van de opslagruimte op de telefoon van zowel klant als bedrijf.
Een WhatsApp Catalogus aanmaken
Er zijn een aantal simpele stappen die je moet doorlopen om zelf een catalogus aan te maken:
- Open WhatsApp Business
- Ga naar de Instellingen
- Klik op ‘Bedrijfsinstellingen’
- Klik op ‘Catalogus’
- Klik op ‘Voeg product of dienst toe’
- Klik op ‘Voeg afbeelding toe’
- Kies voor een foto uit je galerij, of maak direct een foto met de camera van je telefoon
- Voeg nu de info toe waar om gevraagd wordt: naam, prijs, beschrijving en eventueel de productcode
- Klik op ‘Save’
Je bent nu klaar om WhatsApp Catalog in gebruik te nemen. Dit gaat je zóveel tijd schelen, terwijl de klant een geweldige userexperience heeft. Dat is nog eens win-win!
Wist je trouwens dat WhatsApp ook als advertentiebestemming beschikbaar gaat worden in de nabije toekomst? Nóg een extra reden om je WhatsApp Businessaccount nu echt serieus te nemen en te upgraden met WhatsApp Catalogs.
UPDATE januari 2020: Voor sommige advertentiedoelstellingen is het kiezen van WhatsApp als bestemming inmiddels mogelijk. Kies voor ‘Verkeer’ of ‘Conversie’ en klik in de advertentieset de optie ‘WhatsApp’ aan.
Ook interessant: De belangrijkste Facebook veranderingen in 2019