Facebook 2019

Facebook 2019: Dit zijn de belangrijkste veranderingen.

Facebook 2019: Het is wederom een bewogen jaar geweest.

Voordat ik je vertel wat de écht noemenswaardige veranderingen op Facebook in 2019 waren, eerst even dit.

“Er is dit jaar heel veel veranderd!” en ook “Er is dit jaar niet zo heel veel veranderd!”

Zo.

Het hele jaar door, maar op sommige momenten wat meer, ontvang ik paniek berichten in mijn inbox. Screenshots van artikelen die de meeste absurde claims de wereld in slingeren. “Facebook adverteren gaat op de schop” – “Facebook gaat sluiten voor gewone mensen!” en meer van dat soort sensatie gerichte poeha. Sex sells, maar paniek sells nog veel beter.

Dus laat ik beginnen door je gerust te stellen. Facebook sluit niet en adverteren gaat niet (drastisch) op de schop. Niet drastischer dan op een willekeurige dag van de week dan. En als je de dienst die achter de sensationele claim hing hebt gekocht of je hebt aangemeld voor het webinar / premium artikel / insider story, dan weet je inmiddels ook dat het allemaal wel meevalt (en je er toch weer in bent getuimeld).

Facebook 2019: Deze veranderingen deden ertoe

Facebook het bedrijf en Facebook het platform is nooit statisch geweest. Het is een miljardenbedrijf dat continu op zoek is naar manier om zijn gebruikers beter te dienen. Om de ervaring nóg persoonlijker en plezieriger te maken. Dit is iets goed. Iedere marketing-guru zal je vertellen dat je je geld in moet zetten op het platform dat het meeste met innovatie bezig is.

Facebook for the win dus!

Dit zijn de belangrijkste veranderingen voor Facebook 2019 (en wat jij ervan hebt gemerkt of gaat merken).

En p.s. gaan je haren nog een keer overeind staan van zo’n schreeuwerig clickbait artikel? Check de claim bij de bron! Facebook’s eigen Newsroom (daar haal ik al mijn actuele kennis vandaan).

FB5: Het nieuwe ontwerp van Facebook advertentiebeheer

Ik schreef al eerder dit artikel over het nieuwe advertentiebeheer, maar misschien is het goed om te weten dat de “Facebook adverteren gaat op de schop!” claim hierop gebaseerd is. 

Facebook heeft in de loop van 2019 FB5 gelanceerd. Een nieuwe, schonere, frissere look voor het oude en stoffige advertentiebeheer. En dat werd hoog tijd ook! Het is een flinke tijd geleden dat het design een upgrade kreeg.

Naast een design upgrade zijn er ook wat functies verdwenen en toegevoegd. Doelgroepstatistieken wordt langzaamaan afgebouwd en Creator Studio (de studio voor makers) trekt ook het organisch inplannen van posts (zowel voor Facebook als voor Instagram) naar de back-end van je bedrijfspagina. Creator Studio kent nog wat kinderziektes, maar wij zijn er direct naar overgestapt en plannen voor al onze klanten via deze omgeving de posts in. Bekijk hier hoe Creator Studio eruit ziet.

nieuwe ads manager

Zoals je ziet is het design een stuk ‘schoner’. Waar je voorheen langs de bovenrand de verschillende ‘lagen‘ van de campagne zag, is dit verplaats naar de linker kolom. Dit geeft veel meer open kijk- en werkruimte. De campagnes zijn niet zozeer meer opgebouwd uit lagen (al kun je dit nog steeds zo zien), maar meer in verschillende niveau’s. 

Wanneer wordt het nieuwe design beschikbaar?

Dat is niet precies te zeggen. Sommige gebruikers hadden hem al in mei 2019, anderen in september nog steeds niet.

Het nieuwe ontwerp van het Facebook nieuwsoverzicht

Voor ons adverteerders verandert er wat, maar aan de front-end van Facebook verandert er nog veel meer! Zie hier een sneak preview van de nieuwe Facebook tijdlijn:

Facebook 2019

En zo ziet dat eruit in actie:

Messenger updates

Messenger is al en prettige chat-app waarmee je sinds enige tijd ook kunt (video)bellen. In 2019 krijgt de app een nog meer prominentere plek binnen de Facebook familie.

Vooral die laatste functie is voor jou als ondernemer erg interessant. Stuur potentiële klanten naar je Messenger en laat ze geautomatiseerd vragen stellen (zonder externe tool of Messenger bot). Je stelt zelf de vragen en antwoorden in en kunt zelf (als mens) natuurlijk altijd inhaken. 

Zo zie dat eruit:

Facebook 2019

WhatsApp Business Catalogus

WhatsApp Business was dit jaar eindelijk beschikbaar voor IOS. Nu kun je als business ook een catalogus toevoegen aan je bedrijfsprofiel. Potentiële klanten waarmee je chat zien de catalogus in hetzelfde scherm als een soort etalage van je producten of diensten. Het is natuurlijk een kwestie van tijd totdat je je Facebook-catalogus hieraan kunt koppelen zoals nu natuurlijk al kan bij Instagram Shopping (fingers crossed!)

Facebook 2019: "Putting groups first"

De wens om van Facebook meer een ‘privé platform’ te maken uit zich in de veranderingen binnen Facebook-groepen. Facebook heeft ontdekt dat zodra iemand lid is van een (betrokken) groep, dit een belangrijke reden wordt om keer op keer in te loggen. In een groep heb je het gevoel minder ‘exposed’ te zijn, je bouwt aan relaties en voelt je vrijer om te spreken/typen.

Groepen krijgen dus een prominentere plek in de app en op de Facebook-website. Dit door een nieuw ontwerp van de groep tabbladen, betere suggesties voor vergelijkbare groepen en zelfs de mogelijkheid om anoniem aan groepen deel te nemen!

Secret Crush: De liefde vinden op Facebook + Meet New Friends

In Nederland is het (nog) niet beschikbaar, maar ‘Facebook Dating’ is in opmars bij de eerste testlanden en de deelnemers zijn razend enthousiast.

Met Facebook Dating meldt je je aan en gaat Facebook voor je opzoek naar potentiële matches binnen je eigen kringen of kringen van je vrienden. 

Binnenkort kun je iemand markeren als ‘Secret Crush’. Heeft diegene zich ook aangemeld voor Facebook Dating? Dan kan je maar zo een match worden! 

Naast romantische partners kun je je ook aanmelden om nieuwe vrienden te maken. Facebook gaat dan op zoek naar mensen (die zich ook aan hebben gemeld) waar je iets mee gemeen hebt. Kom je bijvoorbeeld op dezelfde plekken of ga je naar dezelfde school? Dan heb je misschien wel een nieuwe friend for life gevonden 🙂

Secret Crush

Meet New Friends

Instagram: Instagram Shopping voor makers (en niet alleen voor bedrijven)

Met een bedrijfsprofiel kan je al gebruik maken van Instagram Shopping

Met Instagram Shopping kun je producten uit je shop taggen. Maximaal 5 producten per post.

Die tag zorgt ervoor dat je volgers met één klik op de juiste (verkoop)pagina terecht komen om dat toffe item te bestellen.

Met de introductie van ‘Shop from creators’ lijkt het erop dat Instagram Shopping dus ook voor gewone profielen beschikbaar wordt. Waarschijnlijk kunnen de makers dan een product van een winkel die niet van hun is taggen (is ons vermoeden red.)

Facebook 2019: Een recap

Het is wel duidelijk dat Facebook nog steeds één van de meest innovatieve bedrijven ter wereld is. Ik persoonlijk kijk erg uit naar de nieuwe look en feel van het platform en ik verwacht dat de betrokkenheid (ook voor pagina’s) toe zal nemen als Facebook met deze vernieuwingen nog populairder wordt. 

Als laatste nog: Laat je niet van je stuk brengen door alle clickbait en sensatie gerichte artikelen. Wil je het zeker weten? Haal je nieuws dan bij de bron. Bovendien zal Facebook nooit alle advertentie inkomsten mis willen lopen die wij als adverteerders in het laatje brengen. In het kort dus: Facebook stopt niet. 

Lekker aan de slag met Facebook, ook in 2020?

Leer de beste, leukste en makkelijkste Facebook-strategie out there: KLIK HIER.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll to Top
Scroll to Top