IGTV Instagram TV

Wat is IGTV (Instagram TV) en hoe kun je het zakelijk gebruiken?

Instagram TV (IGTV) is sinds juni 2018 een nieuwe manier om content aan je volgers op Instagram te tonen. Maar wat is het precies? En is het een serieuze concurrent van video-gigant YouTube?

Wat is IGTV (Instagram TV)?

IGTV biedt Instagram gebruikers de gelegenheid om langere video’s met hun volgers te delen. De lengte van deze video’s ligt tussen 10 minuten tot een uur terwijl je in je ‘gewone’ tijdlijn enkel video’s van 1 minuut kunt delen. Het mooie van IGTV is, dat wanneer je start, je direct al volgers hebt voor je video’s. De volgers die je al op je Instagram account hebt, zitten meteen bij jouw IGTV in de loep.

Verticale video / Portretmodus

Je maakt optimaal gebruik van Instagram TV als je verticaal georiënteerde video’s (in portretmodus) maakt. De Instagram-app is ook alleen verticaal beschikbaar dus dragen verticale video’s bij aan het gebruiksgemak en kijkplezier van je volgers. Het is echter sinds mei 2019 ook mogelijk om horizontale video’s te delen, bedenk wel dat je met horizontale video een groot deel van het scherm onbenut laat aangezien deze niet kantelbaar is.

Natuurlijk wil je leuke, mooie en engaging content maken, maar door het kleine scherm (de meeste gebruikers gebruiken IGTV op een smartphone) is de kwaliteit van de video zelf minder belangrijk. Je kunt dus prima rauw beeldmateriaal editen op je telefoon of tablet.

Online video groeit

Hootsuite en We Are Social hebben een onderzoek gedaan naar het gebruik van social media in Nederland. De cijfers liegen er niet om. Volgens het onderzoek zijn er 9,8 miljoen Nederlanders die op hun mobiel social media gebruiken. 78% van deze groep kijkt elke maand zeker één online video en 36% van deze mensen kijkt elke dag één of meerdere online video’s.

IGTV zakelijk gebruiken

Heb je een zakelijk Instagramaccount? Dan kun je direct gebruik maken van IGTV, volg de volgende stappen:

  1. De IGTV-app downloaden;
  2. De App openen en koppelen aan je Instagram account;
  3. Filmpjes en video’s uploaden.

Hoe lang mogen video’s op Instagram zijn?

Je kunt op drie manieren video’s delen op Instagram: In je stories, op je tijdlijn, met IGTV. De video’s en filmpjes binnen Instagram Story mogen niet langer zijn dan 15 seconden. Met IGTV heb je de mogelijkheid om video’s en filmpjes van maximaal 10 minuten te uploaden. Voor accounts die heel veel volgers hebben, kan dat oplopen tot wel 60 minuten.

Stories: 15 seconden per frame
Tijdlijn: 60 seconden
IGTV: 10 minuten / 60 minuten

IGTV versus YouTube

YouTube is voor velen het kanaal waar je het eerst aan denkt als het om (online) video gaat. Toch heeft IGTV een aantal interessante voordelen ten opzichte van YouTube, die het met name voor ondernemers bijzonder aantrekkelijk maken:

  • Als je beschikt over een Instagram account, beschik je ook over de optie om een hierbij behorend IGTV-kanaal te maken. Er is dus niemand die eventueel jouw gebruikersnaam zou kunnen claimen;
  • Je hebt direct abonnees op je eigen IGTV-kanaal. Iedereen die jou op Instagram al volgde, is automatisch geabonneerd op jouw kanaal.
  • Je kunt rechtstreeks doorverwijzen naar je eigen website of naar een landingspagina van jouw keuze. Daarvoor plaats je simpelweg een link bij jouw video waarop jouw volgers kunnen klikken en met één klik uitkomen waar jij dat wilt;
  • Het biedt je de mogelijkheid om nieuwe concepten uit te proberen en om nieuwe formats te testen;
  • Crossposting is gemakkelijker. Door middel van crossposting kan je een bericht in één keer op verschillende locaties plaatsen. Zo kan je dus binnen 1 enkele app jouw boodschap op meerdere manieren aan de wereld kenbaar maken;
  • Je kunt gemakkelijk mensen bereiken die jou nog niet volgen.

Hoe trek je nieuwe volgers aan?

Meer (relevante) volgers betekent in de meeste gevallen meer potentiële klanten. IGTV maakt het je makkelijk om bij nieuwe volgers onder de aandacht te komen op de volgende manier:

  • Als je een video of filmpje plaatst, kan je een titel en omschrijving toevoegen. Op die manier wordt jouw bijdrage beter gevonden. Stem bijvoorbeeld het onderwerp van jouw werk af op de populaire hashtag van dat moment. Zo vergroot je de kans dat kijkers jouw video gaan zien en uiteindelijk op jouw website belanden;
  • De hashtags die jij bij jouw video’s plaatst, worden op de zogenaamde verkenningspagina’s van jouw doelgroep geplaatst. IGTV matcht als het ware de vraag en het aanbod;
  • Elke video die je plaatst sluit altijd aan in de rij van nieuwe video’s. Dus als jouw video aansluit op de wensen van anderen, dan verschijnt jouw video automatisch in hun afspeellijst.

Kortom, IGTV is voor ondernemers een prima tool met veel mogelijkheden. Use it wisely!

IGTV Instagram TV

Meer lezen over Instagram? Ontdek in dit artikel hoe Instagram Shopping werkt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll to Top