Goed nieuws uit Facebook-land! Bedrijfspagina’s krijgen namelijk meer ruimte in het Facebook nieuwsoverzicht.
Vorige maand kregen we nog te horen dat het Facebook nieuwsoverzicht persoonlijker zou worden en zich meer zou richten op waardevolle connecties met vrienden en familie. Gelukkig is Facebook daar nu op teruggekomen. Deze maand zetten zij dezelfde tool in om de mate van interesse van gebruikers in specifieke pagina’s te meten. Aan de hand hiervan hebben zij aanpassingen gemaakt in het algoritme.
Facebook zegt zelf het volgende over de veranderingen binnen het Facebook nieuwsoverzicht:
“We weten dat vrienden niet de enige reden zijn waarom mensen naar Facebook komen. Veel mensen komen het nieuwste bekijken van de pagina’s die ze volgen en de groepen waar ze deel van uitmaken. Naast het enquêteren van mensen om te bepalen welke vrienden het belangrijkst waren, zijn we begonnen aan twee aanvullende enquêtes waarin mensen het volgende werd gevraagd:
1) hoe geïnteresseerd ze zijn in de inhoud van een specifieke pagina die ze volgen.
2) hoe belangrijk een specifieke groep voor hen is.
Met behulp van deze enquêteresultaten hebben we ons algoritme geüpdatet. Pagina’s en groepen waarvan we verwachten dat een gebruiker er het meest om geeft krijgen nu meer prioriteit. Indicatoren zijn bijvoorbeeld hoe lang iemand een pagina volgt of hoe actief hij/zij er deel van uitmaakt. Deze specifieke wijzigingen zullen meer voorrang geven aan de content van pagina’s en groepen waarvan wij verwachten dat de gebruiker ze het belangrijkst vindt.”
Is Facebook nieuwsoverzicht nu eindelijk weer wat het geweest is?
Dat is misschien wat te vroeg gejuicht, maar dat Facebook erkent dat groepen en bedrijfspagina’s ook een grote reden zijn waarom gebruikers dag in dag uit inloggen op Facebook én dat zij bereid zijn het algoritme aan te passen ten goede van deze twee is voor ons in ieder geval erg goed nieuws!
Hoe werkt het Facebook algoritme ook alweer? Bekijk deze video!
Idealiter betekent deze algoritme verandering een groter bereik in de toekomst. Ben jij ook toe aan een groter bereik? Schakel ons eens in om je te helpen!