Facebook ads kosten: dit moet je weten
Een goede, effectieve campagne draaien in Facebook Advertentiebeheer is nog best wel een dingetje. Zoveel keuzes, zoveel opties, zoveel afwegingen. Waar doe je nou goed aan? De boel uit handen geven? Of toch zelf maar aan de slag? Dat kan best! Wij helpen je een handje met het berekenen van je ideale advertentiebudget zodat jij je Facebook ads kosten onder controle hebt.
Bepaal je doelgroep
Om een advertentie zo effectief mogelijk in te zetten, is het goed om je doelgroep heel specifiek te bepalen. Facebook helpt je daar enorm mee, want het nou niet bepaald een geheim dat Facebook zo’n beetje alles van zijn gebruikers weet. Al deze info stelt Facebook beschikbaar voor het instellen van je advertentiedoelgroep. En hoe specifieker je de doelgroep instelt, hoe effectiever je advertentie zal zijn.
Je doelgroep instellen, doe je aan de hand van deze criteria: interesses, connecties, gedrag, demografie en locatie.
Andere manieren om jouw doelgroep te benaderen met je advertentie, is door hem te laten zien aan je websitebezoekers, de mensen op je mailinglist, de bezoekers van je Facebookpagina of aan je app-gebruikers.
Soorten Facebookadvertenties
Niet alle advertenties kosten evenveel. Bedenk goed wat je wil bereiken met je Facebook ad. Dat doe je door je doel te bepalen. Voorbeelden zijn:
- Een hogere conversie: meer kliks, die leiden tot aankoop, het invullen van een formulier of bijvoorbeeld een download.
- Meer bezoekers naar je website leiden.
- De betrokkenheid van je volgers vergroten.
Bereken je conversieratio
Dit is het getal dat aangeeft hoeveel websiteklikken je nodig hebt om van één klikker een klant te maken. Die bereken je op deze manier:
Totaal aantal conversies / totaal aantal websitebezoeken * 100%.
Is jouw conversieratio bijvoorbeeld 3%? Dan heb je dus 100 websitebezoeken nodig om er 3 klanten uit te krijgen.
Wat mag jouw Facebook ad kosten?
Als we bovenstaand voorbeeld verder doorvoeren, zal je moeten bekijken wat de gemiddelde omzet per nieuwe klant is. Stel je voor dat dit €500,- is. Dan heb je na 100 websitebezoeken een omzet van €1500,-.
Hier moeten natuurlijk nog de kosten en winstopslag af. We gaan even uit van een winst van 20%. Dan heb je hier toch maar mooi €300,- verdiend!
Vergelijk het nu met het bedrag dat je geïnvesteerd hebt in je Facebook ad. Was dat meer dan €300,-? Dan ben je alsnog het schip in gegaan. Je advertentie heeft uiteindelijk alleen maar geld gekost. Was het minder dan €300,-? Well done! Je begint de ondoorgrondelijke wegen van Facebook ads te begrijpen!
*ROAS staat voor ‘Return On Ad Spend’ -ofwel- de waarde die iedere euro die je erin stopt heeft als hij er weer uit komt. In dit voorbeeld transformeerde we iedere €1 investering in €27,10 omzet.
Help mij met mijn Facebook ads kosten!
Wij begrijpen deze noodkreet als geen ander. Want eerlijk is eerlijk, echt simpel zit dat hele advertentiebeheer niet in elkaar. En een succesvolle campagne draaien hebben de meeste ondernemers niet in één dag geleerd. Sterker nog, eigenlijk moet je dit echt een beetje in je vingers hebben.
Daarom heb ik speciaal voor jou een tool ontwikkeld, die jou helpt bij het berekenen van je ideale advertentiebudget. Zodat jij hier je hoofd niet over hoeft te breken en gewoon kunt gaan doen waar jij goed in bent. We’ve got you covered!
Benieuwd naar jouw ideale Facebook advertentiebudget? Gebruik de calculator hieronder!