Ben jij een coach, een creatieve ondernemer, of op een andere manier het gezicht van je eigen onderneming? Dan heb je grote kans dat dit één van jouw grootste uitdagingen is: op de foto gaan. Misschien ben je wel een beetje cameraschuw…
Om jouw dienst of product te verkopen, zal je jezelf moeten laten zien. Dat is gewoon een stukje marketing. Maar zo ‘gewoon’ voelt dat voor veel ondernemers niet. En echt: ik snap je. I’ve been there.
Daarom wil ik je graag helpen om uit je comfortzone te stappen. Op weg naar een mooie beeldbank met foto’s die écht wat voor je doen. Want angst voor de camera is gewoon niet nodig.
Stockfoto’s? Die heb jij niet nodig!
Er zijn een heleboel sites waar je betaald of zelfs gratis de allermooiste foto’s kunt downloaden (heel handig als je camerschuw bent, zou je denken). Helemaal #pictureperfect en ze staan vast fantastisch in je feed. Jammer alleen dat Marie volgende week precies dezelfde foto gebruikt. En jouw post van gisteren lijkt toch wel veel op die van Cato. Je valt weg tussen de andere aanbieders. Jullie zijn allemaal dertien in een dozijn. En dat wil je niet!
De oplossing is heel simpel: ga zelf fotograferen. De nieuwste smartphones hebben hele goede camera’s. Dus maak het jezelf niet moeilijk met spiegelreflexcamera’s, maar ga gewoon aan de slag.
Stap 1: Fotografeer je leven.
Maak foto’s van je ontbijt, je werkplek, je huisdier (die is gelukkig nooit cameraschuw), dat leuke hoekje in huis en van die mooie bloemen. Maak foto’s tijdens je ommetje, het terrassen, je roadtrip en je shopsessie. Onthoud: je hebt nooit te veel foto’s. Later maak je een selectie en bewaar je de toppertjes.
Stap 2: Jij bent waardevol!
Jouw klanten willen jou graag terugzien in je feed. Dus is het echt van belang dat je zelf ook op de foto staat. Begin maar klein. Deel een foto waarop jij met je rug naar de camera staat. Of ver weg, in een landschap. Maak een foto van je koffie-to-go, terwijl je hem vasthoudt. Aan het chillen in het park? Leg je blote voeten vast. Deze sfeerbeelden zeggen al zó veel over jou! Je volgers zullen je overladen met hartjes en likes.
Stap 3: Laat je stem horen.
Krijg je de smaak al te pakken? Merk je dat het léuk is om te delen over jezelf? Dan is het nu tijd om te gaan filmen. Nee, je hoeft niet meteen met je hoofd in beeld. Draai je camera en laat zien waar je bent en wat je doet. Film de kudde schapen die de weg oversteekt en lever commentaar. Vertel over de stad waar je woont, terwijl je filmt op een hotspot.
Stap 4: Voeg waarde toe.
Laat zien wat jij te bieden hebt. Verbind jezelf aan je product met een zachte salesboodschap. Film eens een how-to en geef instructies. Laat je nieuwste collectie zien en vertel erover. Of stel je volgers een vraag. Nog steeds hoef je niet persé zelf in beeld te zijn.
Maar het zou wel heel tof zijn als je het tóch doet…
Stap 5: Cameraschuw? Nee toch? Jij bent prachtig zoals je bent.
Je bent zelf je grootste criticaster. De sky is the limit, maar jij hebt jouw lat nog veel hoger gelegd. En dat is zó onnodig. The camera loves you! Jij hebt geen filter nodig. Nee, echt niet!! Je volgers willen jou zien. Gewoon, zoals je bent. En ze zullen je belonen met leuke commentaren en likes. Want persoonlijke video’s doen het nou eenmaal ontzettend goed op social media. En film je liever niet uit het losse handje? Dan is deze tripod super handig!
Stap 6: Start met templates!
Templates zijn een goede manier om wél consistent te posten, maar niet structureel je gezicht te laten zien (handig als je een beetje cameraschuw bent). Gebruik bijvoorbeeld deze Lifestyle&Coaching kit als basis voor je feed. Liever wat zakelijker? Bekijk dan de B2B kit!
Bedenk: “Nobody ever worried about your face except you” – Matt Haig.
Ga ervoor!