Natuurlijk kun je adverteren in het plaatselijke krantje of flyeren tot je ons weegt. Maar bijna iedere ondernemer weet al dat adverteren op social media echt zoveel efficiënter en winstgevender is. Wist je dat 96% van de Nederlanders actief is op social media? Met minimale investering in tijd en geld bereik je in één klap een enorm publiek.
Lijkt simpel, of niet? Dan moet je alleen nog even wegwijs worden in de wereld van de sociale kanalen. Want welk platform is populair? En bevindt jouw doelgroep zich daar ook? Ik vertel je precies hoe het zit met adverteren op social media.
Adverteren op Facebook
Facebook is natuurlijk een ‘golden oldie’ onder de social media. Ruim 10 miljoen Nederlanders hebben een account, waarvan 7 miljoen dagelijkse gebruikers. Ondanks de negatieve berichtgeving over hun privacy beleid, blijven we Facebook toch massaal trouw.
Wel is het zo dat jongeren steeds vaker kiezen voor andere sociale kanalen. Wil je specifiek hen bereiken? Dan kun je beter uitwijken naar een ander platform.
Adverteren op Instagram
Instagram is een snelgroeiend platform onder de social media. Veel jongeren die Facebook verlieten zien nu hier te vinden. En wat daarbij vooral opvallend is: Instagram wordt heel intensief gebruikt. De interactie en betrokkenheid zijn ontzettend groot en dat biedt echt enorm veel kansen voor jou als ondernemer. Het is een stuk gemakkelijker om in contact te komen met je doelgroep en verbinding te maken.
Daarnaast is er nog een groot voordeel van adverteren op Instagram: je kunt het samenpakken met Facebook. Dat betekent dat je zichtbaar bent op twee kanalen, zonder dat het je extra werk kost. Superhandig!
Adverteren op TikTok
TikTok is echt razend populair onder jongeren. Alles is gericht op korte video’s, waarbij je de mogelijkheid hebt om zelf muziek en effecten toe te voegen, te editen en vooral anderen te volgen. TikTok noemt zichzelf een ‘global video community’.
Adverteren op TikTok vraagt om een authentieke benadering. Geen gladde campagnes, maar creator content en gebruikmaken van influencers werken er wel heel goed. Zeker als je dit gebruikt in combinatie met organische content.
Adverteren op Clubhouse
Clubhouse is de nieuwkomer onder de sociale media. Het is een platform dat helemaal om live audio draait. In verschillende ‘rooms’ kun je luisteren naar gesprekken over ieder denkbaar onderwerp. Je kunt ervoor kiezen om mee te praten of zelfs je eigen room te hosten. Jij bent dan de gespreksleider en jij bepaalt het gespreksonderwerp.
Op dit moment is het nog niet mogelijk om te adverteren op Clubhouse. Wel kan het interessant zijn om er toch een community te starten en je volgers daarna naar je andere sociale kanalen of je website te leiden.
Adverteren op LinkedIn
LinkedIn is een sociaal netwerk dat totaal gericht is op professionals. Netwerken, profileren en kennis delen zijn hier de belangrijkste pijlers. Dat kan voor jou als ondernemer heel interessant zijn, maar…
Adverteren op LinkedIn is duur en ook nog eens behoorlijk ingewikkeld. Dat maakt het niet meteen heel aantrekkelijk om een campagne te starten. Daarnaast is het ook een kwestie van de lange adem. Levert een campagne niet op wat je ervan verwacht had? Geef niet meteen op. Blijf testen, proberen en durf het over een andere boeg te gooien. De juiste formule is voor iedereen anders.
Adverteren op Twitter
Twitter is wereldwijd echt een gigantisch groot social media platform. Met korte berichten, vaak statements, wordt ingespeeld op de actualiteit. Daardoor zijn er veel bekende mensen, bedrijven, journalisten en marketeers te vinden. Toch is het in Nederland niet zo’n succes. Blijkbaar zijn wij geen tweetlustig volkje. Adverteren op Twitter is eigenlijk alleen interessant als jouw doelgroep zich grotendeels in het buitenland bevindt.
Adverteren op SnapChat
Op SnapChat zijn berichten, snaps, maar een paar seconden zichtbaar voor de ontvangers. Het is een vluchtig medium dat vooral populair is onder jongeren (13-24 jaar). Het gebruik van filters en het aangeven van je live locatie zijn kenmerkend voor dit kanaal. Maar nieuwe functies en mogelijkheden worden in rap tempo doorgevoerd. SnapChat blijft sterk in ontwikkeling.
Advertenties op SnapChat zijn ook steeds maar 10 seconde zichtbaar. Maar omdat ze beeldvullend zijn, maken ze wel impact. De gebruiker kan op de advertentie doorklikken naar een video of website.
Advertenties komen altijd in de vorm van video. Een campagne starten doe je dus niet zomaar. Het kost je nogal wat werk in de voorbereiding ervan.
Facebook en Instagram blijven favoriet
Zowel onder gebruikers als onder adverteerders blijven Facebook en Instagram toch echt de favoriete social media kanalen. Het bereik is onverminderd groot en de opbrengsten zijn goed. Voor de meeste ondernemers speelt ook het gemak mee: het zijn twee kanalen die je met één druk op de publiceerknop kunt bereiken. Lekker efficiënt!
Adverteren kun je leren
Wil jij ook gaan starten met adverteren op social media? Doe het dan meteen goed en maak de niet de fouten die veel beginners wél maken.
Met mijn onlinecursus Adverteren Kun Je Leren neem ik je mee op ontdekkingsreis door Facebook/Instagram Advertentiebeheer. Deze spoedcursus is alles wat je nodig hebt om zelf succesvol aan de slag te gaan met adverteren op je socials.