Facebook winactie

Facebook winactie: Dit zijn de regels

Wat is een Facebook winactie?

Dat is eigenlijk heel simpel: je vraagt je volgers om iets voor jou te doen, in ruil voor de kans op een dienst of product dat jij ter beschikking stelt. Op Facebook kom je dagelijks veel voorbeelden tegen van zo’n Facebook winactie. Bijvoorbeeld:

  • Like dit facebookbericht en maak kans op een armbandje naar keuze.
  • Vertel welk item uit onze webshop je het liefst wil hebben en maak kans op shoptegoed.
  • Wie gun jij dit verrassingspakket?

Is het slim om een Facebook winactie te organiseren?

Dat is het zeker! Met een Facebook winactie kun je Facebook vóór je laten werken. Maar bedenk eerst goed wat je met je Facebook winactie wilt bereiken. Stel een haalbaar doel en ga van daaruit nadenken over het soort winactie dat daarbij past. Wil je bijvoorbeeld een piek in je bereik halen, de betrokkenheid van je volgers vergroten of paginalikes verzamelen? Pas daar je Facebook winactie op aan.

De regels van Facebook winacties.

Je mag niet zomaar een winactie online gooien. Facebook heeft daar regels voor gemaakt, om spam en teleurstellingen te voorkomen. Elke Facebookgebruiker is ooit akkoord gegaan met deze regels, bij het aanmaken van het account. Pas op: als Facebook vindt dat jouw winactie niet aan de richtlijnen voldoet, kan jouw pagina (of zelfs je profiel!) zonder waarschuwing verwijderd worden.

Wat mag niet:

  • Like & Share-winacties. Deze veroorzaken spam en zijn niet toegestaan. Veel kleine ondernemers weten dat niet en deze regel wordt dan ook massaal overtreden.
  • Winacties mogen niet gepromoot worden vanuit een persoonlijke Facebookpagina.
  • Een bericht laten delen door de deelnemer, als voorwaarde om mee te kunnen doen.

Zo moet het wel:

  • Het moet duidelijk zijn dat de promotie op geen enkele manier gesponsord, goedgekeurd of beheerd wordt door Facebook. Dit kun je ook letterlijk zo vermelden bij je Facebook winactie.
  • Zorg ervoor dat je prijs niet meer dan 449 euro waard is. Anders moet je er namelijk kansspelbelasting over betalen.
  • Vertel duidelijk wat de winactie inhoudt, wanneer hij afloopt, wat er van deelnemers wordt verwacht en wat ze kunnen winnen.
  • Hou je aan de privacywetgeving, de AVG die in mei 2018 van kracht is geworden.
  • Communiceer na afloop van de Facebook winactie wie de winnaar is.
  • Zorg ervoor dat je de prijs ook daadwerkelijk uitkeert en wacht daar niet te lang mee.

Hoe kies je een winnaar?

Soms zie je een winactie, waarbij duidelijk staat dat de initiatiefnemer zelf een winnaar kiest. Dat kan en dat mag natuurlijk. Maar meestal wordt er eerlijk geloot. Bij een paar deelnemers kun je hun namen op briefjes schrijven, ze in een bak gooien en er een winnaar uit trekken. Als je daar een filmpje van maakt, heb je meteen weer leuke content voor je facebookpagina.

Maar als je een groot aantal deelnemers hebt, wordt dat een wel heel erg tijdrovende klus. Dat was nou ook weer niet helemaal de bedoeling… Gelukkig is daar een briljante oplossing voor bedacht. Als je op deze site de url van je winactiebericht invult, kiest hij automatisch een willekeurige winnaar. Dat is handig! En het ziet er ook nog eens hartstikke professioneel uit. Klik hier om naar de site te gaan.

Laat Facebook vóór je bedrijf werken!

Jij hebt nu alle kennis om een succesvolle Facebook winactie te organiseren. Daar kan je je voordeel mee doen! Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden en manieren om jouw Facebookpagina te laten groeien én potentiële klanten die volgende waardevolle stap te laten zetten. Ontdek de cursus ‘Adverteren kun je leren!’.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll to Top