Vier vragen over Facebook beantwoord

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1515844050184{margin-bottom: 0px !important;}”]Via Facebook vroeg ik aan mijn volgers het volgende: “Als je één vraag over Facebook aan me zou mogen stellen, welke zou dat dan zijn?”

De volgende vier (super goede) vragen kwamen daaruit.[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text css=”.vc_custom_1515844058759{margin-bottom: 0px !important;}”]

Vraag 1: Hoe krijg ik betalende klanten via Facebook?

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text css=”.vc_custom_1515845456059{margin-bottom: 0px !important;}”](Vraag van Jeffrey Wildeboer)

Naast alle technische mogelijkheden om (meer) betalende klanten via Facebook te vinden (zoals het onderdeel shoppen/diensten toevoegen en geld besteden aan adverteren) zijn er een aantal basis regels waardoor klanten jouw gaan vinden in plaats van andersom:

  1. Laat zien dat jij expert bent op jouw vakgebied door veel gratis kennis te delen en vragen te beantwoorden (zoals deze). Dit vergroot je geloofwaardigheid en de engagement met je posts. Doe dit ook in relevante Facebook groepen.
  2. Zorg dat de volgende stap (CTA) altijd glashelder is. Wat wil je dat een bezoeker of liker doet? ‘Meld je aan’ – ‘Lees dit’ – ‘Download hier’ – ‘Stel je vraag’.
  3. Weet wie je doelgroep is en maak daar optimaal gebruik van. Zowel binnen advertenties als doelgroepbeperking voor je organische kanaal. Zo weet je zeker dat jouw (gratis) kennis terecht komt bij de personen die daar interesse in hebben.
  4. Zorg voor een super laagdrempelig instap aanbod. De kans dat iemand een betalende klant wordt is vele malen groter als hij/zij al eerder iets kleins bij je heeft afgenomen.
  5. Zorg voor de juiste follow up ook buiten Facebook. Hoe vaak heb je immers een factuur via Facebook Messenger verstuurd? ‘De deal’ rond maken gebeurt zelden óp Facebook. Wees dus niet bang om de conversatie te verplaatsen van Facebook naar een goede (geautomatiseerde) e-mail serie.

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text css=”.vc_custom_1515844226662{margin-bottom: 0px !important;}”]

Vraag 2: Als ik niets meer met Facebook zou doen als ondernemer…wat zou er dan kunnen gebeuren?

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text css=”.vc_custom_1515845462312{margin-bottom: 0px !important;}”](Vraag van Niek van der Lep)

In een notendop: Dan loop je (veel) omzet mis.. Waarom?

  • Dagelijks voeren gebruikers 2 miljard zoekopdrachten uit op Facebook (versus 3,5 miljoen in Google). Wil jij het risico lopen dat je niet tussen de resultaten staat?
  • Zit je zakelijk niet op Facebook dan loop je cruciale informatie over je doelgroep mis. Wat hebben je allerbeste klanten gemeen (wat misschien niet eens relevant voor je business lijkt, maar dat wél is)?
  • Je merk- en naamsbekendheid neemt af. Je doelgroep wordt niet meer regelmatig geconfronteerd met je bedrijf en wat je te bieden hebt (terwijl alles draait om contact momenten).
  • Facebook is de goedkoopste manier om relevant websitebezoek te ‘kopen’.
  • Zien en gezien worden. Facebook is een openbaar prikbord waar bestaande fans en klanten hun vertrouwen kunnen uiten. Dat gaat je helpen nieuwe klanten te overtuigen van je diensten (of eigenlijk doen die fans dat voor je, gratis!).
  • Er zijn 9,5 miljoen Nederlandse Facebook accounts, zo’n oplage vindt je bij geen enkel tijdschrift! 

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text css=”.vc_custom_1515844963252{margin-bottom: 0px !important;}”]

Vraag 3: Hoe verhoog je je bereik?

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text css=”.vc_custom_1515845469558{margin-bottom: 0px !important;}”](Vraag van Marieke Flikweert-van Groningen)

Het is een feit, het organische bereik op Facebook neemt af (bij iedereen!). Er zijn 4 miljoen actieve adverteerders op Facebook en die lijken keer op keer voorrang te krijgen.

Toch zijn er een paar dingetjes die je kunt doen om je bereik een boost te geven. De basis zaken staan in dit artikel. Regelmatig posten, waardevolle content leveren, je kent ze allemaal waarschijnlijk wel.

Toch zijn er nog een paar ‘trucjes‘ die je af en toe in mag zetten om je bereik een boost te geven. Het keyword daarvoor is engagement.

De simpelste manier om engagement te creëren is door een vraag te stellen. Een vraag nodigt uit om deel te nemen aan de conversatie, verhoogt dus de engagement en zal ervoor zorgen dat de posts die volgen een hoger bereik hebben dan normaal. Meer engagement zorgt ervoor dat het Facebook Algoritme jou content als waardevol zit en het dus voorrang geeft in de tijdlijn van je volgers.

Hier vind je nog een duidelijke video die uitlegt hoe dat precies werkt: https://goo.gl/CYcdJE

Pas wel op: Het Facebook Algoritme leert iedere dag en het afstraffen van ‘engagement bait‘ is in volle gang. Zorg dat de vraag dus altijd relevant aan je business is en vermijd woorden als ’tag je…’ of ‘like als je…’

Omdat dit een beetje te ‘omzeilen’ kun je in plaats van ’tag een ondernemer waar je trots op bent’ – ‘Op welke ondernemer ben jij trots?’ gebruiken. De oproep luidt hetzelfde, maar grote kans dat de tweede zin wél door de Facebook selectie komt.

Behandelt je vraag een onderwerp dat bij je volgers speelt? Dan volgt engagement vanzelf!

p.s. Neem ook de tijd om die vragen te beantwoorden of te bedanken voor een reactie[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text css=”.vc_custom_1515845117879{margin-bottom: 0px !important;}”]

Vraag 4: Hoe ga je om met negatieve reacties van lezers? Bijvoorbeeld dat ze je product te duur vinden?

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text css=”.vc_custom_1550273731112{margin-bottom: 0px !important;}”](Vraag van Marjorie Van Bussel Aalberts)

 

Negativiteit is (zeker online) helaas aan de orde van de dag. Ik hoorde laatst zelfs van de beheerder van een hele grote pagina dat één persoon twee uur per dag bezig was om de negatieve reacties te verwijderen van de pagina 

De standaard regel is: Reageer nooit niet. Volgers die kritische vragen stellen geven jou de mogelijkheid om die publiekelijk recht te zetten. Onthoud daarbij wel dat iedereen het gesprek mee kan lezen, zorgvuldigheid is geboden.

Geeft iemand bijvoorbeeld aan dat iets te duur is? Dan kun je een stukje verklaren over je prijsopbouw. Waarom is dit specifieke product deze prijs waard? Benader je deze vraag goed en ‘los je hem op’? Dan kan het zijn dat er meer mensen met dezelfde vraag zitten en zo hun vraag beantwoord krijgen. (Ongeveer net zo belangrijk als de FAQ pagina op je website)

Die kritische vragen kunnen je ook inzichten geven. Zo stelde iemand laatst (met best een negatieve toon) dat het certificaat van ’52 Weken Facebookles’ onzin was. Dat bood mij de kans om te verklaren dat het niet om ‘een certificaat’ draait, maar om de waardevolle lessen die je gaat leren. Het certificaat is slechts de kroon op je harde werken.

Toch zullen er altijd mensen zijn die negatief reageren, puur en alleen omdat ze willen. Klinkt de aantijging écht als ondoordachte onzin? Dan kun je die reactie verwijderen (en in de instellingen de persoon zelfs blokkeren van je pagina).

Besef je in dat laatste geval goed dat dit niet aan jou, je bedrijf of je product ligt. Er zijn bijzonder veel mensen die ‘online’ mijlenver verwijderd zien van ‘offline’. Dikke kans dat deze mensen je face to face nooit zo zouden aanspreken.

Oja, als laatste nog: Vermijd bij een reactie ‘ja, maar..’ – Start bijvoorbeeld met “Beste naam, bedankt voor je reactie. Omdat ik begrijp dat je product A te duur vindt zou ik je graag wat meer vertellen over dit product…” en dan wat usp’s van het specifieke product noemen.

Wil je gaan adverteren op Facebook maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Start dan met de 3-delige videotraining ‘Hoe bouw ik een Facebook campagne op?’

Ik laat je alle lagen van de campagne zien en na deze drie video’s ben jij klaar om je eerste (of tweede of derde) campagne te lanceren. Let’s go.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll to Top