[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1529508847018{margin-bottom: 0px !important;}”]
Facebook nieuws mei 2018
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1529509685077{margin-bottom: 0px !important;}”]Met de AVG-waanzin en het Cambridge Analytica schandaal heeft Facebook een drukke periode achter de rug gehad. In een paar weken tijd heeft Facebook verschillende vorderingen gemaakt op het gebied van transparantie, privacy en nepnieuws.
Maar dat niet alleen. Naast de noodzakelijke maatregelen heeft Facebook ook leuke nieuwe functies geïmplementeerd. Met dit artikel ben je binnen 5 minuten weer helemaal up-to-date.
De Facebook nieuws update stellen we voor je samen aan de hand van de eigen nieuwsvoorziening van Facebook. Iedere maand kiezen we de belangrijkste items zodat jij niet alle (Engelse) artikelen hoeft door te spitten. Toch even rondkijken bij de bron? Die vind je hier. De Facebook nieuws update van april 2018 teruglezen? Dat kan hier.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1529508977817{margin-bottom: 0px !important;}”]
1. Transparantie wordt de standaard
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1529509452956{margin-bottom: 0px !important;}”]De afgelopen maanden heeft Facebook meer dan 1,3 miljard neppe accounts verwijderd en 1,9 miljoen items die onder de noemer terroristische propaganda vallen in de spreekwoordelijke prullenbak gegooid. Na het Cambridge Analytica verhaal is Facebook hard op weg naar meer transparantie. En dit gaat met name gelden voor de advertenties.
Er worden diverse transparante maatregelen genomen:
- Facebookgebruikers willen niet alleen meer advertenties zien die enkel op hen is afgestemd, maar ze willen inzicht hebben in alle advertenties die een pagina uitzet (of uitgezet heeft). Dit wordt in de toekomst mogelijk gemaakt met de tool View Ads.
- Alle mensen op Facebook kunnen een beroep doen op de advertentiebibliotheek van een pagina en 7 jaar aan advertenties terugzien. Daarbij heb je inzicht in de volgende gegevens: uitgavenbereik, vertoningen en demografische gegevens zoals leeftijd, locatie en geslacht voor elke politieke advertentie.
- Facebook blijft politieke advertenties goedkeuren. De reden? Als Facebook politieke advertenties zou verbieden, hebben alleen vermogende politici de mogelijkheid om te adverteren (via TV en radio). Het is niet dat Facebook niets doet. Er worden een aantal maatregelen genomen. Alle verkiezings- en andere politiek gerelateerde advertenties op Facebook en Instagram in de Verenigde Staten moeten duidelijk maken wie de advertentie betaald.
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1529509025668{margin-bottom: 0px !important;}”]
2. Must do: Domeinverificatie
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1529509087719{margin-bottom: 0px !important;}”]Facebook streeft naar duidelijke identificatie van de bedrijfspagina’s. In de Businessmanager kan je de website en de identiteit verifiëren door een metatag aan je website toe te voegen. Momenteel is dat nog niet verplicht, maar dit zal wel de norm worden.
Je doet er daarom verstandig aan om alvast je bedrijfspagina te verifiëren. Dit doe je als volgt:
- Ga naar ‘Bedrijfsinstellingen’. Dit is een blauwe knop die je vindt in de Facebook bedrijfsmanager (als je die hebt). Zo niet dan kun je de optie onder je advertentieaccount instellingen vinden.
- Ga vervolgens naar ‘Merkveiligheid’ en klik op ‘Domeinen’.
- Vervolgens moet je op de knop ‘Voeg toe’ klikken om het domein toe te voegen.
- Daarna kan je de methode kiezen voor domeinverificatie. Je kan kiezen voor: DNS Verification of de HTML File Upload.
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1529509119509{margin-bottom: 0px !important;}”]
3. Extra stappen naar beter privacybescherming
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1529509128851{margin-bottom: 0px !important;}”]De AVG-hectiek overheerste het bedrijfsleven de afgelopen maanden. Ook Facebook voerde veranderingen door op het gebied van privacy. Dit zijn de belangrijke privacy stappen die Facebook recent heeft gezet:
- Het gegevensbeleid is geüpdatet en de privacy-instellingen zijn sneller te vinden. Meer hierover lees je in de Facebook Update van mei.
- Het wordt inzichtelijk gemaakt hoe de gegevens van partners ingezet worden om relevante advertenties weer te geven.
- Via een melding weet jij welke informatie je deelt met anderen, zoals politieke, religieuze en relatie-informatie.
- Facebook laat meer los over hoe ze gezichtsherkenning gebruiken.
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1529509157156{margin-bottom: 0px !important;}”]
4. Nepnieuws aan banden
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1529509163322{margin-bottom: 0px !important;}”]Nepnieuws heeft een lange periode onze tijdlijn vervuild. Facebook gaat de strijd aan tegen het nepnieuws. Daarom neemt Facebook de volgende maatregelen:
- Accounts en inhoud die de regels van Facebook schenden worden verwijderd.
Stel dat een bedrijfspagina veel haatdragende inhoud verspreid, wordt de inhoud verwijderd.
- De verspreiding van nep nieuws en oneigenlijke inhoud wordt weggegooid.
Denk hierbij aan clickbait-artikelen en nepverhalen.
- Mensen komen meer te weten over de context van de berichten en krijgen bronnen aangereikt om de betrouwbaarheid van de informatie te checken.
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1529509185577{margin-bottom: 0px !important;}”]
5. Leuke nieuwe functies
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1529509274215{margin-bottom: 0px !important;}”]De afgelopen tijd heeft Facebook ook nog eens geïnvesteerd in leuke nieuwe functies. Daar kan jij als ondernemer goed gebruik van maken.
Augmented reality
Augmented… wat? Augmented reality (AR) is een nieuwe vorm van realiteit. AR vermengt de realiteit met virtualiteit. Facebook zet dit wapen ook in voor Facebook Messenger. Merken die hier al gebruik van maken zijn onder andere Nike en Kia.
Zonder een stap in de winkel te zetten, kan je al productervaring opdoen. Via de camera kan je de producten van een merk uitproberen in je eigen ruimte. Zo kan je bijvoorbeeld kijken of de Nike-schoenen je goed staan of dat de Ikea-meubels mooi in jouw woonkamer staan.
Om te voorkomen dat de tijdlijn één groot augmented reality feestje wordt, is het alleen in te zetten via Messenger. Een Facebook-gebruiker komt daarmee alleen in aanraking als hij zelf contact opneemt.
Facebookgroep in eigen kleur
Super tof! Vanaf nu kan jij een Facebookgroep een eigen kleur geven. Het is een relatief kleine wijziging, maar het geeft je Facebookgroep toch net dat extra eigen tintje. Zo kan je bijvoorbeeld de achtergrondkleur en de kleuren van de knoppen aanpassen.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1529509299754{margin-bottom: 0px !important;}”]
Reminder: Hoe werkt de Facebook tijdlijn en het Algoritme ook alweer?
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1529509306029{margin-bottom: 0px !important;}”]Tot slot heb ik nog een video die zeker de moeite waard is om te kijken: News Feed Ranking in Three Minutes. In deze video wordt uitgelegd hoe het algoritme werkt. Als ondernemer is het belangrijk om daar goed van op de hoogte te zijn. Jij wilt natuurlijk ook dat jouw posts en advertenties als relevant worden beschouwd![/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1529509338984{margin-bottom: 0px !important;}”]
Leer zelf adverteren op Facebook (Mini-cursus €9)
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1529509426322{margin-bottom: 0px !important;}”]Ben je nog een starter als het aankomt op adverteren op Facebook? Maar wil je ook zo’n Facebook machine waar 1 euro in gaat en 2 euro uit komt? Start dan voor 9 euro met deze nieuwe mini-cursus (3 video’s): Facebook advertentie opbouwen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]