[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1525250691624{margin-bottom: 0px !important;}”]
Facebook nieuws april 2018
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525250848108{margin-bottom: 0px !important;}”]Facebook heeft in 2018 veel veranderingen doorgevoerd. Dat heeft tot veel vragen geleid, niet alleen bij de gebruikers, maar ook bij veel ondernemers. Daarom iedere maand een korte Facebook nieuws update met de grootste Facebook veranderingen op een rij. Zo ben jij als ondernemer altijd op de hoogte.
Na het lezen van deze Facebook nieuws update ben je bekend met het belangrijkste Facebook nieuws uit april. Bovendien zal jij (net als veel andere ondernemers) erachter komen dat de veranderingen zo slecht nog niet zijn, en ook niet van grote invloed op adverteren.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525250626113{margin-bottom: 0px !important;}”]
1. Inzage in het privacybeleid
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525249242285{margin-bottom: 0px !important;}”]Nadat Facebook wereldwijd onder vuur heeft gelegen, is het geen nieuws dat Facebook wijzigingen aanbrengt in het privacy beleid. Alle Facebook-gebruikers krijgen op Facebook een pop-up waarin stap voor stap verschillende instellingen worden doorlopen.
Deze pop-up kaart geen echte veranderingen aan, maar geeft gebruikers inzage in de gegevens en de mogelijkheid om de privacy instellingen te verscherpen (of te versoepelen). Let op: Dit is geen nieuwe functie, Facebook maakt het echter makkelijker voor zijn gebruikers om instellingen te wijzigen.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525249265898{margin-bottom: 0px !important;}”]
2. Delen van data met partners
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525249290219{margin-bottom: 0px !important;}”]De Facebook-gebruikers moeten aangeven welke persoonlijke data ze willen delen voor advertenties. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om interesses, religie, politieke opvattingen en geslacht. Verder krijgen Facebook-gebruikers meer inzicht in de data die Facebook verzamelt en het beheer hierover.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525249306513{margin-bottom: 0px !important;}”]
3. Introductie gezichtsherkenning
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525249318680{margin-bottom: 0px !important;}”]Facebook is door het stof gegaan, maar kondigt in dezelfde crisisperiode nog aan dat ze gezichtsherkenning invoeren. Het lijkt bijna verkeerd getimed te zijn. Facebook oppert met gezichtsherkenning de gebruikerservaring te verbeteren. Facebook-gebruikers krijgen de keuze om de gezichtsherkenning uit te zetten.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525249344917{margin-bottom: 0px !important;}”]
4. Nieuwe wet AVG
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525249399344{margin-bottom: 0px !important;}”]Met de nieuwe wet AVG in aantocht heeft Facebook verschillende veranderingen doorgevoerd.
Zo is het makkelijker om je gegevens te beheren. De instellingen staan niet meer verspreid over tientallen pagina’s, maar worden overzichtelijk weergegeven in een menu. Daarnaast is Facebook transparanter over het beveiligen van je account.
Ook goed voorbereid zijn op deze nieuwe wet? Lees dit artikel erover.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525249426100{margin-bottom: 0px !important;}”]
5. Third party apps
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525249492067{margin-bottom: 0px !important;}”]De apps van derde partijen weten alles over de Facebook-gebruikers, en met de datadiscussie is ook dit ter sprake gekomen. Facebook heeft daarom beperkingen doorgevoerd, zodat de gegevens van gebruikers beter beschermd worden.
Dit zijn de belangrijkste veranderingen:
- Apps hadden eerst toegang tot de informatie van events. Zo was het voor de apps bekend welke mensen aanwezig zouden zijn en waren de posts in het event zichtbaar. Apps hebben geen toegang meer tot deze data.
- De content binnen Facebook groepen was eerder voor alle apps (zoals CandyCrush en HootSuite) bekend. Nu hebben apps eerst toestemming nodig. Zelfs met toegang hebben apps geen inzicht meer in de ledenlijst en de persoonlijke informatie van de leden.
- Iedere app kon eerst alle posts en reacties inzien op de pagina’s, denk hierbij aan HootSuite of Coosto. Om te voorkomen dat de data in verkeerde handen terecht komt, heeft een app toestemming nodig van Facebook(!) om gebruik te maken van de data op de pagina’s.
- Eerst vroegen apps expliciet om toegang tot persoonlijke gegevens van de Facebook-gebruikers, zodat apps op de hoogte waren van de politieke opvattingen, de religie, de vrienden, de opleiding, het beroep, et cetera. Sinds april 2018 is het voor apps verboden om toegang te vragen tot deze informatie.
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525249517739{margin-bottom: 0px !important;}”]
6. Aanpassingen aan newsfeed
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525249618826{margin-bottom: 0px !important;}”]Mark Zuckerberg (oprichter Facebook) kondigde begin 2018 een verandering aan die voor iedere bedrijfspagina gevolgen heeft, en het zijn geen leuke gevolgen voor jou als ondernemer.
Facebook wil de nadruk weer leggen op betekenisvolle en sociale interacties. De posts van vrienden en familie krijgen prioriteit en de organische bedrijfs content wordt weggedrukt. Bedrijfspagina’s met een lage mate aan interactiviteit en met passieve volgers kunnen de grootste tegenslag in het organische bereik verwachten.
Bied jij waardevolle content waar je volgers enthousiast op reageren? Dan kan deze verandering zelfs voor een toename van je bereik zorgen. Die newsfeed veranderingen zijn dus niet per se slecht.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525249661054{margin-bottom: 0px !important;}”]
Recap Facebook update april 2018
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525250675065{margin-bottom: 0px !important;}”]Was je van plan om de stekker uit Facebook te trekken? Niet doen! Voor jou 10 anderen die dolgraag je advertentieruimte inpikken. Deze Facebook nieuws update heeft geen grote gevolgen voor adverteerders. Als adverteerder kan je gebruik blijven maken van de data die Facebook zelf over ons verzameld heeft.
Door de veranderingen in het privacy beleid duiken Facebook-gebruikers in hun gegevens en instellingen. Ze passen het één en ander aan, waardoor advertenties er alleen maar relevanter op kunnen worden. Zo zullen de advertenties juist méér effect hebben.
Adverteren wordt nóg belangrijker en relevanter.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525249962423{margin-bottom: 0px !important;}”]
52 Weken Facebookles – Je eigen Facebook marketingmachine
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1525249930974{margin-bottom: 0px !important;}”]Ben je nog een starter als het aankomt op adverteren op Facebook? Maar wil je ook zo’n Facebook machine waar 1 euro in gaat en 2 euro uit komt? Dan is 52 Weken Facebookles voor jou! Meer informatie? Klik hier.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]