De afgelopen maanden heeft Facebook wederom een aantal wijzigingen doorgevoerd binnen het platform. Dit Facebook nieuws is vooral belangrijk voor paginabeheerders en adverteerders.
Facebook nieuws #1: Mobiele weergave op de schop
Vanaf 19 augustus 2019 ziet de opmaak van advertenties en de nieuwsfeed op de mobiele versie (smartphone en tablet) van Facebook er iets anders uit dan je gewend was. Deze inhoud wordt nu beperkt weergegeven met het doel dat gebruikers sneller door hun Facebook nieuwsfeed kunnen scrollen. Vanaf nu worden slechts de eerste drie regels vanuit de tekst in de nieuwsfeed weergegeven. Gebruikers moeten op ‘Meer weergeven‘ om de rest van de tekst te lezen.
Ook wordt de maximale hoogte-breedteverhouding voor foto’s en video’s verlaagd naar 4: 5. Dit zal minder ruimte in beslag nemen op een verticaal scherm. Als je media gebruikt die groter is dan 4: 5 wordt deze niet getoond in de mobiele Facebook nieuwsfeed. Zorg er dus voor dat je de afmetingen correct instelt.
Let op: Gebruik je de verkeerde beeldverhouding? Dan wordt je advertentie of post niet getoond.
Oude situatie: Beeldverhouding 2:3 en 7 regels preview tekst.
Nieuwe situatie: Beeldverhouding 4:5 en 3 regels preview tekst.
Deze update lijkt een kleine verandering, maar heeft wel degelijk invloed op de posts die je plaatst. Zowel betaalde als onbetaalde posts moeten praktisch kort genoeg zijn om in de feed te kunnen verschijnen.
Je hebt minder ruimte (3 regels) om de aandacht van je doelgroep te pakken; Use it wisely! En breng je belangrijkste punten snel over.
Facebook nieuws #2: Gezondheidsbeweringen worden aan banden gelegd
We zijn allemaal bekend met advertenties die beweren dat hun speciale voedingsschema je kilo’s laat verliezen. We weten allemaal dat de meeste beweringen onrealistisch zijn, maar het is soms ingewikkeld om te bepalen welke beweringen geloofwaardig zijn en welke niet.
Facebook gaat zich nog strenger richten op deze beweringen omtrent gezondheid.
Dit is voor adverteerders in de gezondheids-industrie van belang om te weten: Facebook zal berichten met zulke ‘unieke’ beweringen minder weergeven in Facebook nieuwsfeed. Ze doen dit door woorden te identificeren die herhaaldelijk worden gebruikt in vergelijkbare berichten. We weten niet precies welke woorden dit zijn, maar als je deel uitmaakt van de gezondheidsbranche dan is dit iets waar je alert op moet zijn.
Vermoedelijk gaat het vooral om beweringen die een belofte maken en daar een specifieke periode aan hangen: “Verlies * kilo in * dagen!” – Plaats je dit soort berichten regelmatig? Dan zal je bereik afnemen.
Facebook nieuws #3: Verbeteringen aan rangorde reacties
Als je bekend bent met Facebook, weet je dat Facebook zowel berichten als advertenties rangschikt om de meest relevante informatie te verstrekken aan gebruikers. Wat minder bekend is dat Facebook ook de reacties op deze berichten rangschikt:
De reacties worden gerangschikt op:
- Integriteit: Berichten voldoen aan de Facebook richtlijnen voor de community.
- Mensen geven aan wat ze in hun reacties willen zien: Facebook gebruikt enquêtes om interesses te analyseren en aan de hand daarvan inhoud te weergeven.
- Hoeveel reacties iemand ontvangt: Hoeveel reacties een opmerking heeft ontvangen.
- Eigen beheer van diegene die het bericht heeft geplaatst: De eigenaar van een pagina kan opmerkingen zelf beheren zoals het beantwoorden, verbergen of verwijderen.
De belangrijkste twee wijzigingen zijn dat Facebook voorrang geeft aan reacties:
- die een antwoord ontvangen namens diegene die een bericht plaatst.
- afkomstig van vrienden van diegene die een bericht plaatst.
Facebook biedt deze verandering om de relatie tussen adverteerders en hun gebruikers te versterken. Voor adverteerders/paginabeheerders die niet actief reageren op reacties is het hoog tijd om dat te gaan doen!
Facebook nieuws #4: Facebook algoritme gaat video’s anders rangschikken
Facebook is bezig geweest met een update hoe video’s het beste beoordeeld en zodanig in de nieuwsfeed voorbij komen. Er wordt gelet op de volgende drie factoren:
- Loyaliteit, dit houdt in welke mate de kijker meerdere keren video’s bekijkt. Als gebruikers video’s opzoeken, bekijken en deze periodiek blijven volgen (bijvoorbeeld een serie), krijgt deze video prioriteit.
- Kijkduur. Hoe langer de video bekeken wordt, des te hoger het bereik ervan.
- Originaliteit. Inhoud die niet origineel is of gedeeld is uit andere bronnen heeft weinig toegevoegde waarde en zal dus minder bereik krijgen.
Zorg bij het creëren van een video dat je echte waarde toevoegt. Kun je je doelgroep goed vermaken? En bevatten je video’s voldoende informatie of amusement zodat de kijker geboeid blijft? Het kost behoorlijk veel tijd en moeite om content te creëren, dus focus je op kwaliteit.