Waar komt Black Friday vandaan?
Black Friday is ontstaan in Amerika en is al meer dan 100 jaar oud. Toen organiseerden grote warenhuizen voor het eerst grote parades in de straat, om klanten naar hun winkels te trekken. Dit was altijd op de vrijdag na Thanksgiving, als alle Amerikanen vrij zijn.
Sindsdien beschouwen zij Black Friday als het startschot voor het doen van alle kerstinkopen. En winkeliers haakten daar natuurlijk handig op in, door speciaal op die ene dag scherpe aanbiedingen te presenteren.
Rond 2005 deed ook de digitale tegenhanger zijn intrede: Cyber Monday. En de term Black Weekend wint intussen ook aan terrein. Online shoppen is hot!
Black Friday in Nederland
Pas in 2014 wagen de eerste Nederlandse ondernemers zich aan dit Amerikaanse fenomeen, maar daarna is de opmars niet meer te stoppen. Sinds 2018 is Black Friday hier echt ingeburgerd en wachten consumenten af met inkopen doen. Want wie weet is hun felbegeerde gadget dan wel voor een prikkie te krijgen!
Een groot verschil met Amerika, is dat Black Friday zich hier voor een groot deel online afspeelt. Bij ons geen files naar de grote shoppingsmalls, maar pin-storingen in het betalingsverkeer!
Moet je meedoen met Black Friday?
Nee, natuurlijk niet. Maar het is als ondernemer wel superinteressant om zelf ook met een mooi aanbod te komen. Ook jóuw klanten zitten volop in die koopmodus. Er is ontzettend veel media-aandacht rondom Black Friday en Cyber Monday en mensen laten zich graag een beetje meeslepen in die gekte.
Daarnaast gaat de koper ervan uit dat de deals rondom Black Friday altijd scherp zijn! Je hebt dus minder overtuigingskracht nodig om je (website)bezoeker tot een aankoop te verleiden.
Nog een voordeel: door Black Friday trek je waarschijnlijk een groter publiek aan. Dat zijn méér mensen die jou leren kennen en een lead kunnen worden.
Tips voor een goede Black Friday deal
Nu ben je vast al aan het nadenken over het aanbod dat jij kunt doen. Denk dan ook hier even aan:
- Zorg ervoor dat jouw deal ook écht een goede deal is. Bied duidelijk meer waarde dan de prijs die de klant gaat betalen. Dit zorgt voor een feelgood-moment bij je klant en die positieve associatie komt door jou! Grote kans dat deze klant later nog eens bij je terugkomt voor een ‘gewone’ deal.
- Naast de Black Friday deal kun je, bijvoorbeeld bij het uitchecken, nog een upsell aanbieden. Een uitbereiding van de deal, zoals een tas bij de zojuist uitgezochte laptop of een mooie sjaal die perfect bij de gekozen jas past. Op deze items mag gerust meer marge zitten!
- Black Friday is ook een mooi moment om een nieuwe dienst of een nieuw product te lanceren. Je kunt een pilotprijs hanteren of een kennismakingsaanbod doen. Hartstikke handig!
- Social media is in de periode voorafgaand aan Black Friday je beste vriend! Creëer meerdere posts over je aanbod en tel samen met je volgers af naar Black Friday. Zo maak je jouw publiek vast warm. Je weet: voor iemand overgaat tot de daadwerkelijke aankoop, zijn ongeveer tien contactmomenten nodig. En dat initiatief ligt echt bij jou!
Black Friday en social media
Consistent posten op social media is belangrijk om zichtbaar te zijn en te blijven in de periode rond Black Friday en Cyber Monday. Zorg ervoor dat je je content ruim op tijd klaar hebt en plan deze in. Zo creëer je een logisch verhaal van begin tot het spetterende eind! Herhaling is natuurlijk key, dus je kunt nooit teveel posten.
Begin vandaag nog met het maken en plannen van je content, want Black Friday is sneller hier dan je denkt! Weet je niet goed wat je moet posten? Maak dan gebruik van deze handige templates voor beeld en tekst. Dan weet je zeker dat je altijd goed zit!