[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1530876706646{margin-bottom: 0px !important;}”]Vanaf 25 mei is het zover: De nieuwe Europese privacywet (AVG) wordt van kracht. Ook als relatief kleine ondernemer is het verstandig je organisatie onder de loep te nemen om te zien of je voldoet aan de nieuwe eisen.
Hoewel handhaving vaak wat trager op gang komt, riskeer je hoge boetes als je niet voldoet.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1521902719157{margin-bottom: 0px !important;}”]
Wat betekent dit voor adverteren op Facebook?
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1530876747192{margin-bottom: 0px !important;}”]Heb je de online cursus ‘Retargeting op Facebook‘ gevolgd dan ben je je goed bewust van de persoonsgegevens die je binnen je bedrijf gebruikt. In die cursus heb je ook al wat maatregelen gevonden die voorkomen dat je hoge boetes krijgt.
1. Zet een AVG-proof privacyverklaring op je website.
Als (kleine) ondernemer heeft hier tot dusver misschien niet je prioriteit gelegen. Tijd om dat aan te pakken. In een privacyverklaring vertel je website bezoekers welke dat je verzamelt, wat je ermee doet en hoe lang je het bewaart.
Er is een super handige tool die zo’n verklaring voor je genereert, je hoeft alleen maar wat informatie over je bedrijf te verschaffen. De tool is gratis 🙂
Wees eerlijk in je privacyverklaring en gebruik duidelijke taal. Gebruik je cookies om bezoekers later een advertentie te tonen op Facebook? Vertel het ze gewoon. Er is geen rede meer om daar geheimzinnig over te doen. Bovendien bied je zo iedereen de mogelijkheid om dit te weigeren.
2. Cookiemelding voor nieuwe bezoekers.
Voor WordPress zijn er veel plugins die zo’n melding voor je genereren. Verwijs met de meer lezen knop naar de eerder genoemde privacyverklaring.
Door de cookiemelding te accepteren geven de website bezoekers je toestemming om functionele en/of cookies voor marketingdoeleinden te gebruiken.
In je privacyverklaring beschrijf je ook per cookie waar hij vandaan komt, hoe hij technisch heet, wat zijn functie is en hoe lang hij actief blijft.
3. Wees transparant over gegevens.
Download iemand je ebook? Wees dan kraakhelder over wat je gaat doen met dat e-mailadres en andere gegevens die je verzamelt zoals geboortedatum, geslacht, bedrijfsnaam etc.
Bij voorkeur zorg je voor een dubbele opt-in of meld op zijn minst dat ze bij het klikken op verzenden akkoord gaan met je privacyverklaring.
4. Laat weten wat ze kunnen verwachten.
Wanneer, hoe en hoe vaak je e-mails gaat sturen is ook in de nieuwe AVG wet opgenomen. Zet in de bevestigingsmail dus duidelijk wat de aanvrager kan verwachten en waarover ze e-mails gaan ontvangen.
Benoem dit allemaal apart, bijvoorbeeld: Eens per week ontvang je een productaanbod, twee keer per week tips over dit onderwerp etc.
5. Inzage en afmelding moet altijd beschikbaar zijn.
Het recht om vergeten te worden is onderdeel van de nieuwe wet AVG. Op verzoek moet je altijd alle gegevens die je over een persoon hebt kunnen tonen en verwijderen ook als deze toestemming heeft gegeven voor het verzamelen ervan. Daarnaast moet je duidelijk communiceren hoe lang je van plan bent contactgegevens te bewaren.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1530876756902{margin-bottom: 0px !important;}”]
Wat moet er in een AVG-proof privacyverklaring?
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1521903998187{margin-bottom: 0px !important;}”]De volgende punten moeten minimaal aanwezig zijn in je privacyverklaring om te voldoen aan de nieuwe wet AVG.
Jouw (bedrijfs)gegevens: Bedrijfsnaam, adresgegevens en contactpersoon bij vragen of bezwaren.
Doel: Met welk doel verzamel je gegevens? Het leveren van een dienst of product kan bijvoorbeeld een doel zijn. Of een marketingdoel zoals het tonen van een advertentie op Facebook.
Gevolgen: Verzamel je gegevens die noodzakelijk zijn? Dan moet je ook de gevolgen benoemen bij het niet aanleveren van die gegevens.
Bewaartermijn: Hoe lang je gegevens bewaart moet ook in de privacyverklaring staan.
Recht op wijzigingen: Iedereen die zijn contactgegevens aan jou toevertrouwt moet de status van die gegevens op ieder moment kunnen wijzigen. Dit recht zet je ook in de privacyverklaring.
Autoriteit persoonsgegevens: Deze contactgegevens staan ook in de privacyverklaring met de boodschap dat iedereen het recht heeft om een klacht in te dienen.
Met deze tool genereer je zelf heel makkelijk een geldige privacyverklaring.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1530876770621{margin-bottom: 0px !important;}”]
AVG-proof Privacyverklaring voorbeeld.
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1521904483753{margin-bottom: 0px !important;}”]
Ik heb voor jullie een simpel privacyverklaring voorbeeld gemaakt. Vervang de zaken tussen [ en ] met je eigen gegevens en you’re good to go!
Klik hier voor PDF (download is 58kb)
Klik hier voor Word (download is 18kb)[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1521904495703{margin-bottom: 0px !important;}”]
Privacyverklaring ingevuld?
[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1521904610127{margin-bottom: 0px !important;}”]Dan kun je ook na 25 mei met een gerust hart meedoen aan de online cursus ‘Retargeting op Facebook’. Vijf lessen in je eigen tempo waarna jij van je website bezoekers leads en van je leads klanten kunt maken.[/vc_column_text][vc_btn title=”Meer informatie” color=”orange” align=”center” i_icon_fontawesome=”fa fa-check” add_icon=”true” link=”url:http%3A%2F%2Ffacebookles.nl%2Fcursus-retargeting-op-facebook%2F||target:%20_blank|”][/vc_column][/vc_row]
Great, thanx! 🙂
You’re welcome! 🙂
Wist je trouwens dat jouw website niet heel veilig is? Je hebt geen https. Misschien even naar kijken in het kader van de privacywet 😉
Scherp opgemerkt! Gelukkig is mijn SSL certificaat wel gewoon geldig (anders zou ik geen persoonsgegevens verwerken op de site). Het slotje met ‘veilig’ is in progress. Bedankt voor je oplettendheid.
Edit: Door jouw comment ben ik er toch eens serieuzer naar gaan kijken en hoera! Zie jij nu ook zo’n fijn slotje naast de url? 🙂