Facebook algoritme

Hoe werkt het Facebook algoritme?

Het Facebook algoritme: vriend of vijand?

Het algoritme van Facebook: iedere ondernemer heeft er weleens van gehoord. Meestal in negatieve zin. “Ze hebben vast weer gesleuteld aan het algoritme, want ineens is mijn bereik een stuk minder geworden!”

Maar wat is dat algoritme dan precies? Het klinkt als een vijand, die je moet verslaan. Maar als jij weet hoe het werkt, ga je daar vast anders over denken.

Wat is een algoritme?

Een algoritme is een serie berekeningen en instructies, waarmee computersystemen voorspellingen kunnen doen. Het is een stappenplan dat een computer afwerkt, om van probleem tot oplossing te komen. Eigenlijk een heel handig hulpje dus!

Zo werkt het Facebook Algoritme:

Facebook wil graag dat jij zoveel mogelijk tijd bij ze doorbrengt. Want op die manier krijg je lekker veel reclames en gesponsorde posts te zien. Dat is het verdienmodel van Facebook. Om jou lang aan het scherm gekluisterd te houden én ervoor te zorgen dat je het leuk vindt om de app regelmatig te openen, moet Facebook weten wat jij dan het allerliefst ziet. En daar helpt dat algoritme dus bij.

Per dag moet er voor jou en iedere andere gebruiker een selectie gemaakt worden uit een biljard nieuwe posts. Het algoritme doorloopt zijn berekeningen en instructies en voorspelt dan welke 500 posts voor jou het meest relevant en waardevol zijn. Dat is een klus! Want dit doet het algoritme dagelijks voor tweemiljard mensen!

Het Facebook Algoritme in stappen

 

  • Newsflash: Niet alleen Facebook verdient geld aan Facebook. Er zijn heel veel ondernemers die direct of indirect geld verdienen via dit platform. En daar is op zich helemaal niets mis mee. Maar het is wel vervelend dat er ook mensen zijn die er misbruik van maken. De eerste stap voor het Facebook Algoritme is dus het verwijderen van clickbait en misinformation.

 

  • Het algoritme van Facebook is een machine learning-systeem. Dat betekent dat het kijkt naar jouw geschiedenis als gebruiker, en dat het op basis van die data een goede voorspelling probeert te doen. Het kijkt naar welke posts jij hebt gedeeld, waar je graag op reageert, welke vrienden jij tagt, welke pagina’s jij liket en wat voor soort content jij graag ziet.

 

  • Er blijven nu nog steeds duizenden posts per dag over, waarvan het Facebook algoritme denkt dat ze voor jou interessant kunnen zijn. Dat is nog steeds te veel, dus moet er verder geschrapt worden. Nu brengt het algoritme in kaart met wie jij de laatste tijd nog contact hebt gehad via het platform. En op welke mensen en pagina’s heb jij het meest gereageerd?

 

  • Van de overgebleven content moet het Facebook algoritme nu voorspellen wat jij het allerliefst ziet: nieuwe berichten van vrienden die je in een vorige sessie nog niet gezien hebt en posts waar jouw vrienden op gereageerd hebben, bijvoorbeeld.

 

  • Daarnaast wordt er een fijne mix gemaakt van verschillende soorten content. Het Facebook algoritme zorgt voor een mooie afwisseling tussen foto’s en video’s, het kiest posts waarvan het denkt dat je erop gaat reageren en berichten die lijken op eerdere berichten die je leuk vond. Deze laatste mix van relevante en waardevolle posts voor jou, vormt de top500 die voor jou klaarstaat, iedere keer dat je Facebook opent. En dat allemaal binnen een seconde of wat!
Word vrienden met het Facebook algoritme!

Nu jij weet hoe het algoritme van Facebook werkt, hoef jij het nooit meer als je vijand te zien. Want wanneer jij posts plaatst die gericht zijn op jouw ideale klant, zijn ze altijd relevant en waardevol. En zo verover jij dus supergemakkelijk een plekje in die top500.

Ik help je daarbij!

Ontwerp nu posts die in het oog springen en het algoritme verslaan. Vraag de templates aan!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Scroll to Top