fbpx
reclame maken facebook duur in december

Waarom is adverteren op Facebook zo duur in december?

Je hebt het vast gemerkt. Minder resultaat van je reclame op Facebook terwijl je juist in deze maand je slag wilt slaan. Profiteren van die enorme stroom consumenten die voor Sinterklaas en Kerstmis het internet afstruinen op zoek naar cadeaus. De budgetten worden verhoogd, het team paraat, maar wat blijkt? Waar je in iedere andere maand als webshop eigenaar prima de prijs per aankoop onder de €4 zou moeten kunnen houden, lijkt dat in december onmogelijk. Reclame draaien in december is duur. Hoe komt dat?

Concurrentie

Je bent niet de enige die reclame op Facebook wil laten zien in deze maand. Dat is de enige échte verklaring. De schatting is dat zo’n 145.000 Nederlandse bedrijven actief zijn op Facebook. Een deel van die bedrijven bewaart het advertentiebudget specifiek voor deze maand. Het gevolg? Meer betalen om dezelfde gebruiker te bereiken.

Dat werkt als volgt:

Als we alle Nederlandse Facebook gebruikers zouden zien als een groep van 100 mensen die ongeveer 20 keer per week hun newsfeed openen en er doorheen scrollen. Van die 100 mensen vallen er misschien 30 binnen je geselecteerde doelgroep. 30 keer 20 is 600, dus er zijn 600 momenten dat je advertentie in een newsfeed langs zou kunnen komen. Dat lijkt best veel? Dat is het niet..

Stel dat 30% van die actieve Nederlandse bedrijven een overlap hebben met jouw doelgroep, jullie willen beide dezelfde gebruiker bereiken. Dat zijn 43.500 bedrijven! Stel dat 70% van die bedrijven dit ook wil bereiken door middel van adverteren dan zijn dat 30.450 advertenties die potentieel concurreren met die van jou.

Natuurlijk toont Facebook niet maar één reclame / advertentie aan een gebruiker die door zijn newsfeed scrolt. Daarnaast zit de ene gebruiker langer op Facebook dan de andere. Maar stel dat een gemiddelde gebruiker per sessie 50 posts ziet waarvan slechts 10% een advertentie mag zijn. Dat zijn dus 5 mogelijke advertentieplekken binnen de 600 momenten dat die 30 gebruikers online zijn.

Volg je me nog?

Facebook ziet die 30.450 advertenties niet als advertenties, maar als biedingen. Facebook ontvangt dus 30.450 biedingen iedere keer dat er een advertentieplek beschikbaar is.

De opbouw van Facebook newsfeed en hoe reclame daarin terugkomt

Het bepalen wat welke gebruiker op welk moment ziet wordt geregeld door het Facebook Algoritme. Een balans tussen posts van vrienden, bedrijven die een gebruiker volgt, groepen en advertenties. Aan de hand van de activiteiten van die specifieke gebruiker bepaalt het Algoritme welke posts interessant zullen zijn en op welke plek zij in de newsfeed verschijnen. Je kunt je voorstellen dat newsfeed niet volledig uit advertenties mag bestaan, dit zou op termijn Facebook bijzonder onpopulair maken.

Terug naar reclame maken in december

Hoe meer biedingen er worden gedaan op die specifieke advertentieplek, hoe hoger de prijs. Adverteren in december op Facebook is dus een schoolvoorbeeld van de wet van vraag en aanbod. Het aanbod is beperkt, de vraag hoog en dat drijft de prijs op. Het ligt dus niet aan jou!

Wat kun je doen?

Zorg voor een extreem goede doelgroepbepaling in deze maand. De inhoud (tekst en visual) van je advertentie moet relevant zijn om een hoge CTR te bewerkstelligen. Door je doelgroep wat meer te beperken ben je minder budget kwijt aan het bieden op advertentieplekken die toch geen klanten op gaan leveren. Een relevantie score van 8 of hoger is in deze maand dus een absolute must. Al het andere is weggegooid geld..

Hulp nodig?

Vooral als webshop eigenaar kun je in november en december een flinke slag slaan. Geen zin om er zelf in te duiken? Laat ons je dan helpen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top